Początek roku nie przyniósł poprawy na kolei

Pociąg przewożący kontenery na szlaku
Tomasz Kowal

Trwa negatywny trend w przewozach ładunków koleją, ciągnący się od wybuchu wojny w Ukrainie. W styczniu 2025 r. masa towarów przewiezionych pociągami wyniosła ok. 17,6 mln ton – nieznacznie mniej (o 0,8%) w porównaniu do stycznia 2024 r.

Urząd Transporty Kolejowego przedstawił wyniki przewozów w pierwszym miesiącu roku 2025. Kolej przewiozła prawie 17,6 mln ton towarów, co w zestawieniu z rokiem wcześniej oznacza spadek o ponad 0,1 mln ton (-0,8%). Praca przewozowa przekroczyła wartość 4,4 mld tonokilometrów. Było to o 43,6 mln tonokilometrów mniej (-1%) niż w styczniu 2024 r. Wykonana w przewozach towarowych praca eksploatacyjna ukształtowała się na poziomie 6,3 mln pociągokilometrów – to niespełna 2,9 tys. pociągokilometrów mniej (-0,05%) niż przed rokiem.

Wyniki przewozów kolejowych wg UTK

Średnia odległość przewozu tony ładunku w styczniu tego roku przekroczyła 251 km – to wartość porównywalna do wyniku ze stycznia 2024 r. (251,8 km).

W czasie analizy wyników, jakie osiągnęły kolejowe przewozy towarowe w styczniu 2025 r., można zauważyć, że w ostatnich latach poziom przewiezionej w tym miesiącu masy, wykazanej pracy przewozowej i eksploatacyjnej niższy był w styczniu 2021 r. Wtedy parametry te wyniosły odpowiednio: 17,53 mln ton, 4,08 mld tonokilometrów i 6,12 mln pociągokilometrów.

Styczeń 2025 r. to nieznacznie słabsze wyniki w kolejowych przewozach towarowych również wobec miesiąca wcześniej. Masa przewiezionych towarów była niższa o 0,5 mln ton (-2,7%), w odniesieniu do pracy przewozowej było to o 76,8 mln tonokilometrów mniej (-1,7%), a poziom pracy eksploatacyjnej był niższy o prawie 0,2 mln pociągokilometrów (-2,5%). Natomiast średnia odległość transportu 1 tony ładunku była nieznacznie wyższa wobec wyniku z grudnia 2024 r. – o 2,6 km.

Najwięcej pasażerów od 2012 roku

Z kolei w przewozach pasażerskich kontynuowany jest trend rosnący. W styczniu 2025 r. liczba pasażerów kolei przekroczyła 33,7 mln, co jest wartością wyższą o prawie 2,3 mln (+7,2%) wobec tego samego miesiąca przed rokiem. Wykonana przez pociągi pasażerskie praca przewozowa wyniosła ponad 2,1 mld pasażerokilometrów, co oznacza o 0,1 mld pasażerokilometrów więcej (+7%) wobec stycznia 2024 r. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 18,8 mln pociągokilometrów, wzrost wyniósł 1,7 mln pociągokilometrów (+9,8%). Średnia odległość przejazdu pasażera w styczniu wyniosła 62,9 km – na podobną odległość podróżował pasażer kolei w styczniu 2024 r. (63 km).

Liczba pasażerów, wartość pracy przewozowej i eksploatacyjnej w styczniu 2025 r. to najwyższe wartości tych parametrów, jakie UTK odnotował w styczniowych statystykach UTK od 2012 r.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane