Przewoźnik OTP wróci do Orlenu za 89 mln zł

Trans Polonia

Spółka Trans Polonia poinformowała, że zawarła z PKN Orlen umowę zobowiązującą ją do sprzedaży przewoźnika paliw OTP. Wartość transakcji to 89 mln zł, ale może ona jeszcze ulec zmianie. Do sprzedaży firmy dojdzie m.in. po uzyskaniu zgody UOKiK.

Przewoźnik OTP powstał na bazie spółki ORLEN Transport, którą Grupa Trans Polonia kupiła w listopadzie 2015 r. Z komunikatu płockiego koncernu wynika, że dzięki powrotowi przewoźnika do macierzy, Orlen będzie mógł liczyć na uzyskanie oszczędności.

– Logistyka to jeden z najbardziej kapitałochłonnych obszarów działalności firm. Dlatego każda optymalizacja kosztów w tym zakresie korzystnie przekłada się na osiągane wyniki – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen. – „Proces dezinwestycji spółki transportowej Grupy ORLEN realizowany był jeszcze w 2015 r. Dziś widzimy, że tworzenie własnych kompetencji w tym obszarze to skuteczny sposób na rozwój aktywów logistycznych, zwiększanie konkurencyjności i optymalizację kosztów. Stąd nasza decyzja o odzyskaniu perspektywicznych aktywów i zakupie przewoźnika drogowego” – dodaje.

Planowana konsolidacja transportu

Z komunikatu wynika poza tym, że transakcja wpisuje się w prowadzone przez Orlen procesy akwizycyjne, szczególnie przejęcie Grupy Lotos. Koncern docelowo planuje konsolidację transportu drogowego w ramach jednego wyspecjalizowanego podmiotu.

W 2019 r. spółka OTP przewiozła prawie 6 mln msześć. paliw, paliw lotniczych oraz LPG. Dysponuje flotą ponad 200 zestawów do przewozu towarów niebezpiecznych ADR klasy II i III. Zatrudnia blisko 700 pracowników, w tym ponad 550 kierowców. Przychody spółki w 2019 roku wyniosły 160,6 mln zł, EBITDA 36,1 mln zł, a zysk netto 13,3 mln zł. Przychody OTP generowane są głównie w oparciu o długoterminowe umowy z Grupą Orlen i innymi koncernami paliwowymi.

W 2015 r. w momencie sprzedaży spółki ORLEN Transport posiadała ona flotę 223 zestawów przystosowanych do przewozu towarów niebezpiecznych ADR klasy II i III. Zatrudniała 582 osoby, w tym 485 kierowców. Przychody Orlen Transport w 2014 roku wyniosły 125,4 mln zł, EBITDA 20,0 mln zł, a zysk netto 13,6 mln zł. Trans Polonia kupiła przewoźnika za 85 mln zł.

Rozwój Orlen Paliwa

Do tej pory przewozy samochodowe Grupy Orlen rozwijane były w ramach spółki Orlen Paliwa. Wielkość jej floty transportowej to około 100 pojazdów. Z końcem 2019 r. spółka pozyskała 6 nowych autocystern do przewozu paliw płynnych. Natomiast w 2020 r. wprowadziła do ruchu logistycznego 42 nowe naczepy-cysterny do przewozu i dystrybucji LPG. W wyniku tych inwestycji zdolności przewozowe spółki w obszarze logistyki wtórnej LPG wzrosły z około 3 proc. do około 40 proc.

Podobne wiadomości
Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane