Tranzyt kontenerów między Chinami a Europą po dziewięciu miesiącach 2020 roku przekroczył wyniki z całego 2019 r. – poinformowały Koleje Rosyjskie (RŻD). Tylko we wrześniu przewóz kontenerów na trasie Chiny – Europa – Chiny, prowadzony po torach RŻD wzrósł do 50,8 tys. TEU. To o 1,7 raza więcej w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku.
Łącznie od stycznia do końca września w relacji Chiny – Europa – Chiny przewieziono 387,9 tys. TEU, w tym wypełnionych było 374,8 tys. kontenerów. To już 1,8 razy więcej niż w rok wcześniej przez trzy kwartały. Ogółem przez dziewięć miesięcy obroty we wspomnianej relacji okazały się o 40 tys. TEU większe niż w całym 2019 roku, gdy przewieziono 347 tys. kontenerów.
RŻD podkreślają, że wzrostowi tranzytu sprzyja tworzenie nowych tras dla pociągów kontenerowych. Np. przewozy na trasie Chiny – Europa – Chiny trasą „północną” przez Mongolię w okresie styczeń-wrzesień 2020 roku wzrosły o 25 proc., do ponad 15 tys. TEU.
Kontenery tranzytowe dostarczane są zarówno przez lądowe kolejowe przejścia graniczne, jak i w ruchu intermodalnym z użyciem statków. We wrześniu Kolejami Kaliningradzkimi wysłano ok. 6,9 tys. TEU, czyli ponad dziesięciokrotnie więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie połowę tego wolumenu czyli 3,5 tys. kontenerów przewieziono w ruchu intermodalnym przez Morze Bałtyckie.
Połączenie takie uruchomiła spółka zależna Kolei Rosyjskich UTLC ERA wraz z Belintertrans-Germany. W ramach całościowej usługi prowadzą regularne przewozy intermodalne na trasie z Altynkolu (granica Kazachstanu z Chinami) do Kaliningradu, a stamtąd dalej statkami do Hamburga. W lecie UTLC ERA uruchomiła także nowe połączenie przez Kaliningrad i Polskę do Niemiec. Po stronie polskiej kontenery przewozi PKP Cargo.