Rząd Ukrainy deklaruje modyfikację systemu e-kolejka

Spotkanie ministrów infrastruktury Polski i Ukrainy
Ministerstwo Infrastruktury

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak spotkał się z wicepremierem ds. odbudowy, ministrem ds. rozwoju gmin, terytoriów i infrastruktury Ukrainy Oleksandrem Kubrakovem. Było to pierwsze spotkanie Klimczaka po objęciu przez niego funkcji z jego ukraińskim odpowiednikiem. Tematem rozmowy był protest przewoźników na granicy obu państw.

Celem spotkania w Warszawie była przede wszystkim analiza spraw infrastrukturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem protestu przedstawicieli polskiej branży transportowej. Według relacji resortu, Dariusz Klimczak podkreślił, że jest zdeterminowany, aby rozwiązać sytuację prowadzonego od 6 listopada 2023 r. protestu przez przedsiębiorców z branży transportu drogowego na polsko-ukraińskiej granicy. Wskazał przy tym na konieczność wypracowania najpilniejszych działań, które w perspektywie krótkoterminowej doprowadzą do zniesienia przyczyny protestów przed polsko-ukraińskimi drogowymi przejściami granicznymi, a w perspektywie długoterminowej zapewnią wyrównane szanse wykonywania operacji transportowych przez przewoźników z Polski i Ukrainy.

Postulaty polskich przewoźników

– Wspólnie ze stroną ukraińską musimy znaleźć rozwiązanie przyczyn trwającego protestu i wyjść naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców – podkreślił minister Klimczak, który przekazał swojemu ukraińskiemu odpowiednikowi postulaty protestujących, otrzymane od nich podczas spotkania w Lublinie, a których rozwiązanie leży po stronie ukraińskiej.

Chodzi m.in. o zasadność usprawnienia przez stronę ukraińską mechanizmu przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe (system e-kolejki) z wyłączeniem z obowiązku rejestracji w tym systemie pojazdów powracających z Ukrainy na pusto. Kolejnym postulatem jest wyłączenie z tego systemu unijnych, w tym polskich przewoźników na wskazanych przez nich przejściach granicznych, lub co najmniej czasowe odejście od systemu. Chodzi też o doprowadzenie do zasady wzajemności w zakresie okresu przebywania pojazdów unijnych w Ukrainie i ukraińskich w UE.

Dariusz Klimczak zaakcentował także potrzebę modyfikacji Umowy między UE a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów, która w opinii protestujących jest główną przyczyną zachwiania konkurencyjności w usługach transportowych między polską i ukraińską branżą transportową i leży u podstaw protestu polskich przewoźników.

Ukraina spełni część oczekiwań

Ze swojej strony wicepremier Oleksandr Kubrakow podkreślił trudną sytuację Ukrainy oraz znaczenie Umowy między UE a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów, którą określił „jako ratującą życie ukraińskiej gospodarce”. Zadeklarował wolę współpracy i wyście naprzeciw niektórym postulatom strony polskiej, zwłaszcza w sprawie modyfikacji systemu e-kolejka na określonych przejściach granicznych dla unijnych przewoźników i wydzielenia odrębnych pasów dla pojazdów powracających z Ukrainy „na pusto”.

Oleksandr Kubrakow poinformował również szefa polskiego resortu infrastruktury o wydłużeniu czasu przebywania unijnych pojazdów w Ukrainie z 20 do 60 dni.

Strony ustaliły, że w najbliższych dniach podejmą intensywne prace związane z kwestiami dotyczącymi utrudnień w ruchu na granicy polsko-ukraińskiej.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane