Unilever, Ikea i Amazon chcą zeroemisyjnych statków

dendoktoor, Pixabay

Dziewięć globalnych przedsiębiorstw handlowych, m.in. Ikea, Amazon i Unilever przystąpiło do inicjatywy Cargo Owners for Zero Emission Vessels (Właściciele ładunków dla zeroemisyjnych statków), która zaprezentowała swój ambitny cel. Jest nim przestawienie całego transportu morskiego na zeroemisyjny do 2040 roku.

Żegluga morska, siła napędowa globalnego handlu, zwykle nie zajmuje uwagi opinii publicznej. Aktualnie znalazła się ona na pierwszych stronach gazet z powodu zakłóceń globalnego łańcucha dostaw. Amerykańska organizacja The Aspen Institute postanowiła wykorzystać obecne zainteresowanie transportem morskim, aby zwrócić uwagę na jego ślad węglowy. Celem instytutu jest też zaprezentowanie inicjatyw zmierzających do szybszej dekarbonizacji tej gałęzi transportu, w tym Programu Instytutu Aspen dla Energii i Klimatu (EEP).

Naciski na armatorów, aby zmienili napęd

W roku 2020 EEP uruchomił kolejny projekt: Inicjatywę dla Dekarbonizacji Żeglugi (Shipping Decarbonization Iniciative – SDI). – Dzięki rozmowom z liderami przewozów morskich stało się jasne, że istnieje potrzeba zaangażowania w proces redukowania emisji CO2 nie tylko przewoźników, ale też ich klientów, w szczególności właścicieli ładunków, które są transportowane ze szkodą dla środowiska – informuje Aspen Institute. – Międzynarodowi właściciele ładunków będą wysyłać sygnały o zapotrzebowaniu na szybkie wdrożenie nowych paliw i napędów o zerowej emisji dwutlenku węgla. Będą też przedstawiać posiadaną wiedzę na temat stosowanych rozwiązań oraz propagować sposoby zmniejszenia barier ekonomicznych i prawnych, które utrudniają szybką transformację transportu. Ale wiemy też od nich, że przede wszystkim potrzebują poczucia wspólnego celu, wokół którego mogą zacząć się jednoczyć – tłumaczy Aspen Institute.

Aby zorganizować odpowiednie miejsce do współpracy koncernów, SDI uruchomiło jeszcze jedną inicjatywę, nazwaną Cargo Owners for Zero Emission Vessels (Właściciele ładunków dla zeroemisyjnych statków) w skrócie: coZEV. Aktualnie do coZEV przystąpiły następujące międzynarodowe przedsiębiorstwa handlowe: Amazon, Ikea, Patagonia, Michelin, Frog Bikes, Brooks, Tchibo, Unilever i Inditex (właściciel ośmiu marek odzieżowych, m.in. Zara).

Cel zoZEV: zero emisji gazów do 2040 r.

19 października 2021 r. 9 członków coZEV podpisało coZEV 2040 Ambition Statement – akt inauguracyjny Właścicieli ładunków dla zeroemisyjnych statków. W oświadczeniu przedstawiciele przedsiębiorstw zaprezentowali ambitne cele coZEV, w tym zamiar przejścia całego transportu morskiego na żeglugę o zerowej emisji dwutlenku węgla do 2040 roku. Zerową emisję zdefiniowali jako paliwa, które nie uwalniają żadnych (lub bardzo mało) gazów cieplarnianych.

– Rok 2040 może wydawać się odległy, ale eksperci w tym trudnym do przeprowadzenia dużych zmian sektorze wiedzą, że trzeba zbudować nowe łańcuchy dostaw paliw o zerowej emisji CO2, a wiele firm i organizacji musi się jeszcze włączyć do tej inicjatywy, aby rozpocząć pierwsze projekty na dużą skalę. Chodzi m.in. o instytucje finansowe czy producentów paliw, porty morskie, armatorów i oczywiście klientów, którzy zlecają transport oceaniczny – informuje Aspen Institute.

 

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane