Zagubione kontenery są zagrożeniem dla statków

YouTube

Każdego roku ze statków wpadają do mórz i oceanów średnio 1382 kontenery. To niewielki procent wysyłanych ładunków – w 2019 r. międzynarodowy przemysł żeglugowy przetransportował około 226 mln kontenerów na ponad 6 tys. statków. W tym roku niechlubna statystyka pogorszyła się za sprawą wypadku kontenerowca One Apus.

Przed tygodniem do portu w Kobe dotarł kontenerowiec One Apus. To tylko jedna z wielu setek jednostek przemierzających od lat wody Pacyfiku. Zapisała się jednak mocno w historii żeglugi. Z pokładu One Apus podczas jednego rejsu spadło bowiem ponad 1800 kontenerów. To o ponad 400 więcej niż każdego roku gubionych jest na morzach całego świecie.

Ponad 1800 z około 14 tys. kontenerów będących na pokładzie należącego do Chidori Ship Holdings statku zostało utraconych lub uszkodzonych, gdy w jednostkę uderzyła burza na Oceanie Spokojnym. Taka wielkość strat kontenerowych jest rzadkością w międzynarodowej żegludze. W czasie ostatnich 12 lat statki na całym świecie tracą średnio mniej niż 1400 kontenerów rocznie. Jest to także największa strata spowodowaną przez pogodę. Brytyjski dziennik „Daily Mail” podał, że ONE Apus na swojej drodze trafił na fale sięgające nawet 17 metrów.

Produkty niebezpieczne na dnie

Kontenerowiec płynął z Chin do Kalifornii i około 1600 mil morskich na północny zachód od Hawajów trafił na gwałtowną burzę. Wysoka fala spowodowała, że ze statku wypadły kontenery.„Szacuje się, że liczba zagubionych lub uszkodzonych może przekroczyć 1900, z czego około 40 to kontenery z towarami niebezpiecznymi np. etanol, baterie czy fajerwerki” – podano we wstępnym oświadczeniu armatora. Później liczbę tę doprecyzowano na 1816 sztuk. ONE Apus zawrócił i popłynął do portu w Kobe.

Raport Światowej Rady Żeglugi (WSC) z 2020 r. dotyczący strat kontenerów podaje, że w ostatnich 12 latach na morzu gubiono każdego roku średnio 1382 kontenery. W aktualizacji, opublikowanej 10 lipca 2020 r., podano że średnia zagubionych „pudeł” z ostatnich trzech lat wyraźnie spada. Przeciętne roczne straty kontenerów zgłaszane w latach 2017-2019 były prawie o połowę mniejsze od zgłoszonych w latach 2014-2016. Wynosiły średnio 779 rocznie.

W 2019 roku międzynarodowy przemysł żeglugowy przetransportował około 226 mln kontenerów na ponad 6 tys. statków. Zagubione kontenery stanowią niewielki procent ładunków wysyłanych każdego roku. Jednak stanowią duże zagrożenie dla bezpieczeństwa statków, biorąc pod uwagę ogromne ilości ładunków transportowanych rocznie kontenerowcami. W połowie lipca 2020 r. port Ngqura u wybrzeży RPA został zamknięty, gdy jeden ze statków zgubił 23 kontenery w zatoce Algoa. Port zamknięto, bo zatonięcie niektórych kontenerów w kanale podejściowym stwarzało zagrożenie dla żeglugi.

Niewłaściwie umieszczone ładunki

Według Swedish Club do najczęstszych czynników prowadzących do utraty kontenerów należą nieprawidłowo napełnienie lub zadeklarowanie przez nadawcę, ustawienie niezgodne z planem załadunku, brak zabezpieczeń zgodnych z instrukcją, zbyt słaba siła mocowania, zbyt duża wysokość metacentryczna (od środka ciężkości statku) powodująca ostrzejsze kołysanie.

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) wskazuje w swoich materiałach, że przyspieszenia działające na statek są połączeniem ruchów wzdłużnych, pionowych i głównie poprzecznych. Każdy z tych ruchów powoduje inny rodzaj naprężenia na ładunek wewnątrz kontenera. Jeżeli w kontenerze przemieszcza się niewłaściwie umieszczony ładunek, rośnie szansa, że uszkodzi pojemnik, a nawet wydostanie się z niego. Ruch taki może też wywołać zapadnięcie się stosu kontenerów. IMO podkreśla, że decyzje dotyczące środków rozmieszczenia i zabezpieczenia ładunku powinny być podejmowane dla najcięższych warunków, jakich można się spodziewać podczas planowanej podróży.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane