Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace legislacyjne nad nowelizacją rozporządzeń w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przepisy uregulują m.in. warunki umieszczania fotoradarów.
Projektowane przepisy uzupełniają i doprecyzowują obowiązujące regulacje z zakresu znaków i sygnałów drogowych, a także wprowadzają nowe znaki pionowe wraz z ich wzorami graficznymi.
Według urzędników zmiany wpłyną m.in. na sposób i zakres informacji przekazywanych kierującym pojazdami, a w konsekwencji przyczynią się do wzrostu bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego oraz komfortu podróżowania.
Wprowadzenie nowych znaków będzie ułatwieniem dla organów zarządzających ruchem na drogach. Doprecyzowane zostaną też zasady umieszczania i oznakowania stacjonarnych urządzeń rejestrujących w pasie drogi publicznej. Projekty rozporządzeń przewidują możliwość umieszczania znaków D-51 „automatyczna kontrola prędkości” i D-51a „automatyczna kontrola średniej prędkości” na tle folii pryzmatycznej odblaskowo-fluorescencyjnej żółto-zielonej.
Ponadto projekty rozporządzeń wprowadzają nowe znaki:
D-44a „śródmiejska strefa płatnego parkowania”
Znak ten oznacza wjazd do strefy, w której za postój pojazdu samochodowego jest pobierana opłata. Wprowadzenie tego znaku wynika z nowelizacji ustawy o drogach publicznych, umożliwiającej tworzenie śródmiejskich stref płatnego parkowania.
D-34b „zbiorcza tablica informacyjna”
Znak D-34b informuje o obiektach dla podróżnych znajdujących się przy drodze. Graficzne przedstawienie znaku występuje obecnie jedynie w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych nie było regulacji w tym zakresie. Zmiana umożliwi informowanie, za pomocą odpowiedniej tabliczki pod znakiem D-34b, o odległości do kolejnej stacji paliwowej, co jest istotne dla kierujących pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie występują znaczne odległości pomiędzy stacjami.
F-14d–f tablice wskaźnikowe na drodze ekspresowej umieszczane przed pasem wyłączania
Znaki te informują o zbliżaniu się do początku pasa prowadzącego do wyjazdu z drogi ekspresowej (pasa wyłączania). Tablice wskaźnikowe będą umieszczane:
F-14d – w odległości 300 m przed pasem wyłączania,
F-14e – w odległości 200 m przed pasem wyłączania,
F-14f – w odległości 100 m przed pasem wyłączania.
Dotychczas takie znaki (F-14a–c) były przewidziane jedynie dla autostrad. Wprowadzenie oznaczeń dla dróg ekspresowych pozwoli na zapewnienie lepszej informacji dla kierujących pojazdami o odległości do wyjazdu z drogi ekspresowej, a tym samym wpłynie na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Projekty rozporządzeń 14 września 2020 r. zostały przekazane do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych.