Realizacja powstającego w gdańskim porcie nowego terminalu kontenerowego T3 Baltic Hub, osiągnęła 40-proc. poziom zaawansowania budowy. Zakończenie projektu planowane jest na koniec drugiego kwartału 2025 r. ale obiekt ma rozpocząć działalność wcześniej.
Wykonawcą trzeciego nabrzeża głębokowodnego (terminal T3) w Baltic Hub jest konsorcjum Budimex i Deme Dredging. Firmy poinformowały w lutym 2024 r., że terminal osiągnął 40- proc. poziom zaawansowania budowy. Właśnie ukończony został etap zalądowienia oraz obudowy blisko 40 ha powierzchni. Obecnie prowadzone są głównie prace kafarowe i żelbetowe. Rozpoczęto także wbijanie stalowych brusów na południowej ścianie terminalu.
Realizacja Baltic Hub T3 to m.in. budowa nabrzeża głębokowodnego o łącznej długości 717 m, głębokości 18 m oraz placu o powierzchni 36 ha. Po ukończeniu inwestycji możliwości przeładunkowe Baltic Hub zwiększą się z obecnych 3 do 4,5 mln TEU rocznie co oznacza, że będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie, zdolny obsługiwać największe statki na świecie.
Zakończenie prac budowlanych planowane jest na trzeci kwartał 2025 r. Pierwsza faza budowy ma jednak zakończyć się w 2024 r. Projekt wart jest łącznie 450 mln euro (2,1 mld zł).
Terminal kontenerowy T3 ma być półautomatyczny, a cały proces sterowania i zarządzania obiektem będzie realizowany z oddalonego od niego budynku. Zakres prac teletechnicznych w tej inwestycji jest do tej pory niespotykany w Polsce. – W tej chwili mamy zakończone prace hydrotechniczne, wchodzimy w etap prac konstrukcyjnych w trakcie których powstanie nawierzchnia terminalu, szyny i wszelkie urządzenia służące do przeładunków kontenerów. Ogromnie interesująca, biorąc pod uwagę unikatowość obiektu i jego rolę jest zastosowana teletechnika i energetyka – mówi Jakub Długoszek, dyrektor budownictwa infrastrukturalnego w Budimexie.
– Tak duża budowa prowadzona na nabrzeżu wymaga wyjątkowej dbałości o środowisko. Dlatego wszystkie prowadzone przez nas czynności wykonywane są z należytą troską o żyjące tu zwierzęta. W celu ich ochrony prace realizowane są pod nadzorem przyrodniczym – dodaje Anna Soszyńska, koordynator ochrony środowiska na kontrakcie budowy terminala T3 w spółce Budimex.