Baltic Hub otworzy nabrzeże T3 w 2024 roku

Baltic Hub

Baltic Hub (wcześniej: DCT Gdańsk), operator największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim, rozpoczął 28 listopada 2022 r. budowę budowę T3 – trzeciego nabrzeża głębokowodnego. Zakończenie projektu planowane jest na koniec drugiego kwartału 2025 roku. Obiekt rozpocznie działalność rok wcześniej.

Trzecie nabrzeże o długości 717 m i głębokości 17,5 m będzie zdolne do obsługi największych statków kontenerowych na świecie. W ramach nowej inwestycji powstanie także plac o dodatkowej powierzchni operacyjnej 36,5 ha.

Projekt wart jest łącznie 450 mln euro (2,1 mld zł) i będzie otwarty dla działalności komercyjnej po zakończeniu pierwszej fazy budowy w pierwszej połowie 2024 roku.

Harmonogram inwestycji

Budowa T3 będzie podzielona na dwa etapy. W pierwszej fazie konsorcjum firm Budimex oraz DEME zbuduje 36-ha platformę przylegającą do Terminalu nr 1 (T1). Powstanie ona w całości na morzu, a jej budowa zostanie zakończona w pierwszej połowie 2024 r. – zdolność przeładunkowa Baltic Hub zwiększy się wówczas o 1,5 mln do 4,5 mln TEU rocznie.

W drugim etapie rozpocznie się budowa ściany nabrzeża o długości 717 m i głębokości 17,5 m. Prace mają ruszyć w pierwszych miesiącach 2023 r., a zakończą się w drugim kwartale 2025 r.

Projekt T3 obejmuje dodatkowo zakup 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu składowym. Operatorzy będą je mogli zdalnie obsługiwać z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk. Pozwoli to na bezpieczniejsze, wydajniejsze, bardziej nowoczesne i komfortowe środowisko pracy przez 365 dni w roku.

500 tys. TEU rocznie

W momencie otwarcia 15 lat temu Baltic Hub posiadał jedno głębokowodne nabrzeże, osiągając roczną zdolność przeładunkową na poziomie 500 tys. TEU. Teraz jest prawdziwym hubem z dwoma głębokowodnymi nabrzeżami, wynikiem ponad 2,09 mln przeładowanych TEU w 2021 r. oraz roczną zdolnością przeładunkową sięgającą 3 mln TEU. Baltic Hub dysponuje dwoma głębokowodnymi nabrzeżami o łącznej długości 1,3 km, 14 suwnicami typu STS oraz roczną przepustowością 2,7 mln TEU.

Baltic Hub stał się bramą transportową do Europy Środkowo-Wschodniej obsługując Niemcy oraz rynki pozbawione dostępu do morza takie jak Czechy, Słowację, czy Węgry. To efekt systematycznie przez lata kontynuowanych inwestycji, zwiększających zdolność przeładunkową na kolei do 750 tys. TEU w 2020 r.

Niskooemisyjny beton

– Baltic Hub to prawdziwy terminal dwudziestego pierwszego wieku, gdzie zastosowana będzie niskoemisyjna technologia najnowszej generacji, z której byłby dumny każdy europejski port. Raz jeszcze podkreślamy, że podejmiemy wszelkie uznane na świecie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze objętym inwestycją. Ta budowa od A do Z będzie odzwierciedlać nasze zobowiązanie do zrównoważonych inwestycji, np. poprzez użycie niskoemisyjnego betonu oraz dostawę przyjaznego dla środowiska sprzętu – jak choćby elektrycznych suwnic placowych – powiedział Dyrektor generalny Baltic Hub Charles Baker.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane