Finisz budowy „mostu berlińskiego” w Kostrzynie nad Odrą

Katarzyna Wcislo, PKP PLK

PKP PLK poinformowały, że zbliża się do końca remont kolejowego mostu na Warcie w Kostrzynie nad Odrą. W ramach inwestycji za 26 mln zł wybudowano dodatkowy tor. Zakończenie prac finansowanych ze środków budżetowych zaplanowano do koniec roku 2022.

Prowadzona inwestycja umożliwi przejazd większej liczby pociągów przez granicę polsko-niemiecką. Remont ponad czterystumetrowej przeprawy nad Wartą, to także odbudowa drugiego toru – niewykorzystywanego od 2011 r. Dzięki likwidacji „wąskiego gardła” zwiększy się przepustowość mostu, potrzebna do sprawnego przewozu towarów na odcinku Kostrzyn nad Odrą – Küstrin-Kietz. Po zakończeniu prac pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h. To dwukrotnie szybciej niż przed remontem. Wyposażone w system elektrycznego ogrzewania rozjazdy, zapewnią sprawne przejazdy także w trudnych warunkach zimowych.

Wyremontowany będzie też wiadukt

Aktualnie układane są nowe tory na moście oraz zabudowa nowych rozjazdów i torów na kilkusetmetrowym odcinku między mostem a stacją Kostrzyn nad Odrą. Obiekt zyskał nowe stalowe elementy, usztywniające i wzmacniające konstrukcję, tzw. stężenia i poprzecznice. Konstrukcje zostały zabezpieczone przed korozją. W podporach i przyczółkach mostu uzupełniono m.in. ubytki cegieł, kamienia i betonu.

W ramach realizowanych prac remontowany jest także wiadukt kolejowy nad ul. Niepodległości, w pobliżu stacji Kostrzyn nad Odrą. Wzmocniono konstrukcję obiektu. Ułożono nowe tory i przygotowano odwodnienie.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych realizowana jest za ok. 26 mln zł (netto) ze środków budżetowych w ramach zadania „Modernizacja mostu kratowego linia nr 203 Tczew – Kostrzyn km 341,375 na podstawie projektu wykonanego przez wykonawcę robót”, które jest częścią projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”. Zakończenie robót planowane jest w IV kw. 2022 r.

Prace skoordynowane z pracami DB Netz

PKP PLK skoordynowały remont mostu na Warcie z realizowaną przez stronę niemiecką (DB Netz) przebudową przeprawy kolejowej na Odrze, między Kostrzynem nad Odrą a Küstrin-Kietz. Prace uwzględniły także inwestycję prowadzoną przez Wody Polskie, która jest efektem podpisanego w 2019 r. porozumienia między PLK a PGW Wody Polskie, w ramach którego strony zobowiązały się do współpracy w zakresie przebudowy torów do nowego mostu granicznego na linii Tczew – Kostrzyn. Obiekt będzie miał wysokość zapewaniającą właściwe warunki transportu rzecznego, wymaganego do uzyskania V klasy żeglowności. Zwiększą się możliwości komunikacyjne na rzece i wzrośnie bezpieczeństwo mieszkańców – wyższa przeprawa ułatwi w sezonie zimowym prowadzenie akcji lodołamania.

Do czasu zakończenia prac przez stronę niemiecką, planowanych obecnie do połowy 2023 r., na odcinku między Kostrzynem nad Odrą a Küstrin-Kietz obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa.

Tzw. „most berliński” w Kostrzynie nad Odrą to ważny obiekt na linii kolejowej Tczew – Kostrzyn (linia nr 203). Przeprawa na Warcie prowadzi do granicy polsko-niemieckiej. Czteroprzęsłowy most, z kratownicowymi i żelbetowymi przęsłami, o długości 410 m został wybudowany w 1952 r.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane