W rybnickim zakładzie taborowym DB Cargo Polska w kooperacji z DB Cargo AG oraz firmą leasingową VTG stworzono prototyp innowacyjnego wagonu towarowego z modułową konstrukcją ramy i wymiennymi pudłami. Celem projektu m2 jest opracowanie i komercyjne wdrożenie nowych wagonów, których konstrukcja pozwala dostosować tabor do różnych rodzajów ładunków.
Wyprodukowane w rybnickim warsztacie DB Cargo Polska wagony można dostosowywać do potrzeb – długość ramy oraz rodzaj zabudowy mogą być każdorazowo dobierane indywidualnie, zgodnie z wymaganiami zamawiającego przewozy. Dzięki takiemu taborowi przewoźnicy bedą w stanie szybko reagować na zmieniające się potrzeby kontrahentów.
Wykonany przez najlepszych spawaczy
– Od wielu lat staramy się wdrażać innowacje i kreować trendy na europejskim rynku kolejowym. Stale rozwijamy naszą największą w Europie sieć do transportu pojedynczych wagonów i grup wagonowych, wyposażamy nasze wagony w sensorykę i telematykę umożliwiającą śledzenie przebiegu wagonu, ocenę stanu ładunku, a nawet wilgotności powietrza w wagonach, pracujemy nad digitalizacją i automatyzacją naszych procesów produkcyjnych – mówi Marek Staszek, prezes DB Cargo Polska.
Prototypy wagonów m2 w całości spawane były ręcznie, metodą łukową w osłonie gazów aktywnych. Do tego celu zastosowano nowatorską technologię spawalniczą umożliwiającą wykonanie złączy o grubości przekraczającej 24 mm. Opracowano cztery nowe technologie spawalnicze, pozwalające na spawanie stali o podwyższonej granicy plastyczności. Do projektu wyselekcjonowano wąską grupę spawaczy, o najwyższych umiejętnościach potwierdzonych próbą roboczą złącza. Cięcie i prefabrykacja elementów składowych konstrukcji wykonywane były przy pomocy wiązki lasera, metodą cięcia plazmowego oraz cięcia wodnego.
Zaufanie po modernizacji Snps 468
– Nie przez przypadek nasz rybnicki zakład taboru kolejowego został wybrany na wykonawcę wagonów m2. Doskonałe zaplecze techniczne, dobra lokalizacja oraz wysokie kompetencje i umiejętności, potwierdzone wieloletnim doświadczeniem w zakresie modernizacji i remontów wagonów z Niemiec, czy realizacją nietypowych projektów jak modernizacja wagonów platform serii Snps 468, zbudowały zaufanie, co do terminowości i wysokiej jakości wykonania – opowiada Robert Nowakowski, członek zarządu ds. produkcji DB Cargo Polska.
Po udanej budowie wagony prototypowe poddawane są testom w terenie. Aktualnie testy hamulców pod różnymi obciążeniami zostały pomyślnie zakończone. Wykonano z sukcesem również pierwsze testy dynamiczne. Następnym krokiem są testy hałasu i testy obciążenia statycznego.
m2 w liczbach:
- 450m spoiny na jeden wagon
- 1 tona spoin łącznie
- 100 stron planów spawania
- 90% spoin czołowych
- 5 nowych technologii spawalniczych
- 100 prób roboczych AP
- 17 specjalistycznych przyrządów do składania konstrukcji
- 5 miesięcy bezwypadkowej pracy
- 100% powierzchniowo / 50% objętościowo zbadanych spoin