Dobra passa dilerów ciężarówek. Sprzedaż wystrzeliła

ciężarówka z naczepą
Adam Brzozowski

Dawno nie było tak dobrych wyników sprzedaży aut użytkowych w Polsce. Jak wynika z danych ACEA czyli Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów, sprzedaż lekkich aut użytkowych ponad 3,5 tony wzrosła w grudniu 2020 roku aż o 46 proc. W całym minionym roku sprzedaż ciężarówek jednak spadła.

Popyt na ciężkie pojazdy dostawcze o masie powyżej 16 ton zwiększył się nawet 48 proc. Dzięki sprzedaży 18,3 tys. takich pojazdów Polska zajęła trzecie miejsce wśród 26 krajów europejskich, za Niemcami i Francją.

We wszystkich segmentach całoroczna sprzedaż okazała się gorsza od tej z 2019 roku o 18,6 proc. bo sięgnęła 81,8 tys. pojazdów. Już od lipca było jednak widać ożywienie na rynku. Firmy w Polsce zaczęły chętniej kupować nowe auta użytkowe.

– Ten pozytywny trend był widoczny także w ostatnim kwartale 2020 r. na rynku leasingu, gdzie obserwowaliśmy większe zainteresowanie leasingiem pojazdów ciężarowych – stwierdza Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu (ZPL), komentując dane ACEA.

Ogółem w 2020 roku nasz kraj znalazł się na siódmym miejscu w Unii Europejskiej pod względem dynamiki popytu na samochody użytkowe czyli lekkie i ciężkie ciężarówki oraz autobusy. Od połowy roku ich sprzedaż w Polsce rosła bardziej niż w 2019 r. Nie wyrównało to niestety spadków z I półrocza.

W przypadku lekkich dostawczych do 3,5 tony cały rok zakończono wynikiem 59,6 tys. sztuk, o 14,6 proc. gorszym niż przed rokiem. Jednak w pozostałych dwudziestu krajach UE spadki były jeszcze silniejsze. Cały unijny rynek pojazdów użytkowych skurczył się o 18,9 proc. Kupiono zaledwie 1,7 mln wobec 2,1 mln sztuk przed rokiem.

Pomimo pozytywnych wyników we wrześniu i listopadzie, wpływ stagnacji gospodarczej wywołanej epidemią koronawirusa i wprowadzonych w pierwszej połowie roku w krajach UE blokad silnie wpłynął na całoroczne wyniki. Według ekspertów ACEA gorsza statystyka zeszłorocznej sprzedaży wynika głównie ze zmniejszenia popytu na samochody dostawcze. One bowiem stanowią ponad 85 proc. wszystkich rejestracji.

Dwucyfrowe spadki sprzedaży w liczonej łącznie grupie samochodów użytkowych odnotowały w 2020 roku wszystkie kraje UE. Wśród największych rynków najbardziej ucierpiała Litwa i Szwecja ze spadkami rzędu 39 proc., a następnie Słowenia i Słowacja po 31 proc. oraz Estonia i Portugalia po 28 proc. Najmniejszy spadek, tylko 9,2 proc. odnotowała Dania, gdzie przez rok kupiono 35,1 tys. aut użytkowych.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane