Evelyn Palla ma wyciągnąć Deutsche Bahn z kryzysu

Evelyn Palla
Deutsche Bahn

Rada Nadzorcza niemieckich kolei – Deutsche Bahn (dalej: DB) – powołała Evelyn Pallę na stanowisko nowej prezeski zarządu. Palla rozpocznie pracę na nowym stanowisku 1 października 2025 r. Dotychczasowy prezes DB, dr Richard Lutz, odejdzie z firmy za obopólną zgodą. Nowa szefowa spółki ma poprawić wyniki finansowe DB, przywrócić właściwy stan infrastruktury i zwiększyć punktualność pociągów dalekobieżnych.

Nowa prezeska DB, Evelyn Palla, urodziła się w 1973 roku w Południowym Tyrolu. Karierę rozpoczęła w 1997 roku w Infineon Technologies. Następnie pracowała w E.ON oraz w Austriackich Kolejach Federalnych (ÖBB). W 2019 r. Palla dołączyła do Deutsche Bahn, obejmując stanowisko dyrektorki finansowej DB Fernverkehr. Od lipca 2022 roku była członkinią zarządu DB Regio.

Duże oczekiwania wobec nowej prezeski DB

Po ogłoszeniu zmiany na stanowisku prezesa, Werner Gatzer, przewodniczący Rady Nadzorczej DB, poinformował, że Evelyn Palla z sukcesem przeprowadziła projekty transformacyjne w DB Regio, wyprowadzając koleje regionalne „z najtrudniejszego okresu na stabilne tory – we współpracy ze wszystkimi zaangażowanymi stronami, a przede wszystkim z pracownikami, którzy codziennie obsługują miliony pasażerów”.

– „Jesteśmy głęboko przekonani, że pod kierownictwem Evelyn Palli Deutsche Bahn czeka udany nowy start, a agenda przedstawiona przez Federalne Ministerstwo Transportu, mająca na celu zwiększenie zadowolenia klientów kolei, zostanie szybko wdrożona” – oznajmił Gatzer.

Przewodniczący Rady Nadzorczej podziękował jednocześnie Richardowi Lutzowi za jego wieloletnią pracę na rzecz Deutsche Bahn. Lutz pracował w DB przez ponad 30 lat, najpierw jako kontroler i dyrektor finansowy, a od 2017 roku jako prezes zarządu. Jego kontrakt menedżerski zostanie zakończony za porozumieniem stron.

Według niemieckich mediów, decyzja o odwołaniu Richarda Lutza i powołaniu Evelyn Palli na stanowisko prezeski Deutsche Bahn wynika z głębokiego kryzysu przedsiębiorstwa. Do jego głównych objawów należą: notoryczne opóźnienia pociągów, straty finansowe DB oraz zły stan infrastruktury kolejowej. Jak donosi „Die Zeit”, w sierpniu 2025 r. tylko około 60% pociągów dalekobieżnych dotarło na czas. Opóźnienia skłoniły ministra transportu Patricka Schniedera (CDU) do wycofania poparcia dla dotychczasowego prezesa DB.

Gorsza efektywność DB pod rządami Lutza?

Z kolei „FAZ” podkreśla, że wybór Palli, mimo początkowych rozmów z zewnętrznymi kandydatami na prezesa DB (rozważano m.in. Michaela Petera z Siemens Mobility), był kompromisem mającym na celu szybkie ustabilizowanie sytuacji w firmie. Palla z sukcesem zarządzała DB Regio, dzięki czemu spółka osiągnęła zysk operacyjny w wysokości 103 milionów euro w pierwszym półroczu 2025 r.

Jak donosi „Süddeutsche Zeitung”, centralizacja zarządzania pod wodzą Lutza skomplikowała procesy decyzyjne w Deutsche Bahn – wzrosła liczba szczebli kierowniczych, co obniżyło efektywność przedsiębiorstwa. Palla, znana z decentralizacji i uproszczenia struktur w DB Regio, ma wprowadzić nową strategię, którą minister Schnieder ogłosił jako „Agendę dla usatysfakcjonowania klientów kolei”.

„Tagesschau” wskazuje, że Palla stoi przed ogromnymi wyzwaniami, w tym modernizacją infrastruktury na ponad 40 trasach do 2036 r. oraz walką z zadłużeniem przedsiębiorstwa, które po sprzedaży DB Schenker wciąż wynosi 22 miliardy euro.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane