Fracht na trasie z Chin do Europy zdrożał o 300 proc.

Deficyt_kontenerów_w_Chinach
SONVU9491

Nadal obserwujemy poważny deficyt kontenerów w Azji, przez co drożeją stawki za przewozy ładunków między Chinami i Europą oraz Chinami i Ameryką Północną. Zdesperowane przedsiębiorstwa, które nie mogą doczekać się dostaw, zgadzają się na płacić horrendalne stawki za transport.

Serwis informacyjny amerykańskiej stacji CNBS przeanalizował problem rosnącego frachtu. Dziennikarze ustalili, że podwyżki stawek najczęściej akceptują firmy, które handlują elektroniką oraz innymi produktami mniej wrażliwymi na podwyżki cen. Ich nabywcy są skłonni ponieść ciężar wyższych kosztów dostawy.

Cytowany przez CNBS przedstawiciel firmy Resilience360, która zajmuje się organizacją łańcucha dostaw, zauważył, że w grudniu stawki frachtu spotowego na trasie z Azji do Ameryki Północnej były o 264 proc. wyższe niż przed rokiem. W przypadku trasy z Azji na zachodnie wybrzeże USA stawki wzrosły o 145 proc. rok do roku.

Stacja przytacza też wypowiedź Marka Yeagera, dyrektora generalnego Redwood Logistics, który obliczył, że średnie stawki spot za transport na trasach z Chin do USA i Europy wzrosły nawet o 300 proc. Zdarza się, że że stawki spot wynoszą już ok. 6 tys. USD za kontener w porównaniu ze zwykłą ceną 1200 USD. – „Chińczycy tak agresywnie próbują odzyskać puste kontenery, że ciężko jest znaleźć kontener dla eksportu z USA” – napisał w e-mailu do CNBC, dodając, że 3 z 4 kontenerów z USA do Azji „wracają puste”.

Sprawdziliśmy Globaly Indeks Przewozu Kontenerów FBX. Na wykresie widać, jak gwałtownie rosły stawki za transport. O ile w pierwszej połowie 2020 r. nie przekraczały USD za kontener, tak w styczniu tego roku wyniosły 4 tys. USD.

Problem z kontenerami wystąpił z powodu nagłego spadku popytu na transport w marcu 2020 roku, gdy wiele statków z powodu pandemii koronawirusa utknęło na oceanach lub w portach. Jesienią nastąpiło zaś nagłe odbicie – wzrosło zapotrzebowanie na transport ładunków z Chin w związku ze świątecznym szczytem. Większość kontenerów nie mogło w krótkim czasie wrócić do Państwa Środka, co wpłynęło na gwałtwny wzrost stawek.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane