LOT Cargo stawia na transport farmaceutyków

Jacek Bończak, PLL LOT

Polskie Linie Lotnicze LOT rozpoczęły starania o uzyskanie certyfikatu CEIV Pharma, który umożliwi przewoźnikowi transport leków i wartościowych produktów farmaceutycznych. Przewoźnik dodatkowo – jako pierwsza linia lotnicza w Europie Środkowej – uruchomił proces cyfrowej akceptacji i weryfikacji materiałów niebezpiecznych.

W 2018 r. PLL LOT przewiozły ponad 50 tys. ton cargo i poczty. To 20-proc. wzrost w stosunku do 2017 r., ale również najlepszy wyniki w historii przewoźnika.

– Wyniki LOT Cargo są bardzo dobre. Mamy w tej chwili jeden z najlepszych samolotów długodystansowych, gdzie dolny pokład stanowi nie mniej ważny element rozwoju biznesu, jak górny. Konstrukcja Boeingów 787 Dreamlinerów sprzyja zachowaniu optymalnych proporcji w modelu biznesowym z zysków z biletów i zysków z ładunków przewożonych na dolnym pokładzie – oświadczył podczas konferencji prasowej Michał Grochowski, dyrektor LOT Cargo.

Jak powiedział dyrektor Grochowski, uzyskanie certyfikatu Centre of Excellence Independent Validators Pharma IATA, potwierdzi kompetencje przewoźnika w zakresie w najwyższych możliwych standardów umiejętności przewożenia farmaceutyków, zgodnie z warunkami Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA.

– Producenci specjalistycznych produktów farmaceutycznych o dużej wartości chcą mieć pewność, że ich towary będą transportowane w odpowiednich warunkach i na żadnym etapie transportu nie nastąpi nieoczekiwana sytuacja. Certyfikat CEIV Pharma będzie dowodem na to, że spełniamy takie ściśle określone warunki” – dodał.

„Jest to wyraz naszych dążeń do tego, by mieć najnowocześniejsze, najskuteczniejsze i najkorzystniejsze dla naszych klientów rozwiązania. LOT Cargo dynamicznie się rozwija i stawia na rozwiązania innowacyjne, które nie tylko ułatwiają procedury, ale gwarantują bezpieczeństwo i pełną zgodność z przepisami” – powiedział Grochowski.

Ze względu na to, że produkty farmaceutyczne najczęściej są transportowane w temperaturze od 2 do 8 st. C., LOT Cargo musi takie warunki zapewnić na całej trasie przewozu. Certyfikacja obejmuje również pracowników. Personel spółki musi odbyć szkolenia nie tylko w zakresie procedur handlingowych (bezpośredniego fizycznego kontaktu z towarami), ale również w zakresie przygotowywania i procedowania dokumentów.

Proces certyfikacji polega na serii szkoleń i audytów pracowników, którzy obsługują loty towarowe, a także na właściwym dostosowaniu lotniska do określonych wymogów. Certyfikacji podlegają jednocześnie partnerzy LOT Cargo, m.in. firmy truckingowe.

Obecnie LOT Cargo oferuje transport produktów farmaceutycznych, jednak niektórzy producenci tego typu wyrobów, szczególnie tych o bardzo dużej wartości, wolą powierzyć swoje towary certyfikowanym lotniskom. Według danych IATA, rynek przewozów farmaceutycznych sięga wartości 13,4 mld dol.

Obecny na konferencji Frederic Leger, dyrektor IATA ds. lotnisk, przewozu pasażerów, towarów i bezpieczeństwa, ocenił, że LOT Cargo zmierza w stronę pozycji lidera na rynku w tej części Europy. – Polska jest bardzo istotnym krajem, w którym przewozi się towary specjalistyczne – faramceutyki. Polska zajmuje 25 pozycję wśród krajów na całym świecie pod tym względem. Jest to więc znaczący rynek dla tego typu przewozów – mówił Frederic Leger.

Frederic Leger pogratulował również LOT Cargo wdrożenia narzędzia DG AutoCheck służącego digitalizowanej akceptacji i weryfikacji materiałów niebezpiecznych przewożonych przez LOT Cargo. – To cyfrowe rozwiązanie, które dodatkowo podniesie bezpieczeństwo przewozu również pasażerskiego. Cieszę się, że LOT Cargo to pierwszy przewoźnik, który zdecydował się wprowadzić takie rozwiązanie – podkreślił.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane