PKP Cargo celuje w przewoźnika średniej wielkości

PKP Cargo

Narodowy przewoźnik towarowy podtrzymuje plany akwizycji branżowych przedsiębiorstw. Według Czesława Warsewicza, prezes PKP Cargo, spółka zdobyła cenne doświadczenie w integrowaniu się z nowymi podmiotami i wkrótce zakomunikuje plan przejęcia kolejnej firmy – przewoźnika średniej wielkości, który ma kilkuprocentowy udział w rynku.

O planowanym skonsolidowaniu rynku przez PKP Cargo mówi się od dekady. Spółka przygotowywała się w tym czasie do przejęcia m.in. Orlen KolTrans oraz zorganizowanej części przedsiębiorstwa Euronaft Trzebinia. W planach, które ogłaszano, ale również nie zostały zrealizowane, było przejęcie Lotos Kolej. Do struktur Grupy PKP Cargo dołączyły jedynie dwie spółki – czeski przewoźnik AWT (kupiony w grudniu 2014 r.) oraz słoweński Primol-Rail, którego akcje AWT przejęło w grudniu 2018 r.

Reorganizacja AWT
Największy przewoźnik towarowy w naszym kraju chce nadal rozwijać się poprzez akwizycje, chociaż dotychczasowe doświadczenia w tym zakresie nie były najlepsze. Czesław Warsewicz informuje, że AWT ciążyło grupie PKP Cargo, ponieważ czeski operator generował duże straty. Dopiero niedawno spółka wyszła na prostą i w I półroczu tego roku zarobiła 5 mln zł.

– Jesteśmy po skutecznym przeprowadzeniu procesu reorganizacji i poprawy efektywności funkcjonowania AWT. Zdobyliśmy kompetencje właścicielskie z zakresu przejmowania i integrowania podmiotów oraz potrafimy skonsumować efekty akwizycji. Wiemy jak przejmować podmioty, jak je integrować i przede wszystkim wiemy, czego od nich oczekujemy. Dzięki nowym przejęciom zamierzamy wygenerować efekt synergii i poprawić efektywność funkcjonowania całej Grupy – informuje Warsewicz. – Jesteśmy otwarci na konsolidację branży. Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku, może na przełomie trzeciego i czwartego kwartału, podejmiemy w tym celu pewne działania – dodaje.

Wartość synergiczna
Przejęcie przewoźnika dominującego na rynku, narodowego nie jest możliwe, dlatego PKP Cargo jest zainteresowane innymi, dużymi podmiotami, posiadającego kilkuprocentowe udziały w branżowym „torcie”. Szukając okazji do akwizycji, spółka rozważa m.in. możliwość włączenia nowego podmiotu do swojej struktury.

– Nowa akwizycja będzie większa niż ta, którą dokonaliśmy przejmując Primol-Rail, ale mniejsza od przejęcia AWT. Chcemy nabyć podmiot, który ma solidną strukturę i zatrudnienie oraz rynkowe aktywa, czyli posiada wartość strategiczną i synergiczną. Patrzymy zarówno na rynek krajowy i na zagranicę – podkreśla Czesław Warsewicz.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane