UTLC ERA widzi potencjał w Obwodzie kaliningradzkim

UTLC ERA

UTLC ERA, spółka kolejowa założona wspólnie przez Koleje Białoruskie, Kazachstańskie i Rosyjskie, informuje, że kontenerowy transport kolejowy między Europą a Chinami cieszy się dużą popularnością. Jego wzrost w tym roku wyniesie 20 procent. Największy potencjał tranzytowy ma dla spółki rosyjski Obwód kaliningradzki.

Na duży wzrost popytu na przewozy po Nowym Jedwabnym Szlaku złożyło się kilka czynników, a przede wszystkim perturbacje w transporcie morskim (koszty transportu wzrosły czterokrotnie), podczas gdy koszty transportu koleją pozostały na tym samym poziomie. Dostawcy usług kolejowych opracowują nowe rozwiązania logistyczne, rozwijają cyfryzację i dostosowują infrastrukturę do przewidywanego wzrostu.

Spółka UTLC ERA rozwija się bardzo dynamicznie i przewiduje, że w ostatnich miesiącach 2021 roku odnotuje kolejny, 20-procentowy wzrost. – Jesteśmy dwa lata przed naszymi prognozami – twierdzi prezes spółki Alexey Grom.

64-proc. wzrost

W 2020 r. UTLC ERA odnotowała 64-procentowy wzrost rok do roku: z 333 tys. TEU do 547 tys. TEU obecnie. Odpowiada to towarom o wartości 31,5 mld dolarów, czyli 5,5 proc. wartości handlu między Europą a Chinami. Pięć lat temu firma przetransportowała zaledwie 100 983 TEU.

Na początku czerwca na granicy chińsko-kazachskiej został otwarty nowy terminal przeładunkowy – Dostyk TransTerminal. Jego docelowa pojemność przeładunkowa wynosi 700 tys. TEU. UTLC ERA testuje już obsługę pociągów kontenerowych z Chin do Europy na nowym terminalu. – Bardzo się cieszymy, że terminale na granicach są rozbudowywane. Mam tu na myśli nie tylko terminale wzdłuż granicy z Chinami – obserwujemy również szybki rozwój na Białorusi i w obwodzie kaliningradzkim – zaznacza prezes euroazjatyckiej firmy transportowej.

Nowe technologie stosowane są na głównym przejściu granicznym Brześć-Małaszewicze na granicy europejskiej. Dodatkowo, trasy lądowe z Chin do Europy i z powrotem uzupełniają usługi multimodalne, integrujące kolej kaliningradzką, porty w obwodzie kaliningradzkim oraz trasy UTLC ERA. Jednak obwód kaliningradzki ma znacznie większy potencjał tranzytowy i jest w stanie przewieźć 4-krotnie większą ilość towarów niż obecnie. W 2020 roku wolumeny dla Europy obsługiwane przez rosyjską enklawę Kaliningradu nad Morzem Bałtyckim wzrosły o 320 proc. rok do roku.

Z kolei Chiny nadal pozostają siłą napędową transportu tranzytowego. W pierwszych 6 miesiącach 2021 r. kraj ten wysłał do Europy 200 200 TEU, o 42 proc. więcej niż w roku poprzednim. W tym samym czasie przewozy kontenerów z ładunkiem do Chin wzrosły o 80% i wyniosły 116 500 TEU (64 500 TEU w roku poprzednim).

Nowe stacje i trasy

Tylko w 2020 r. do sieci UTLC ERA dołączyły 64 nowe trasy, 24 z Europy do Chin i 40 w przeciwnym kierunku. Na mapie pojawiły się 23 nowe stacje odbiorcze i rozładunkowe dla transportu towarowego – 18 z nich są zlokalizowane w samej Europie.

Najważniejszymi chińskimi lokalizacjami przewozowymi są Xi’an (36%), Chengdu (22%) i Chongqing (20%). Pozytywną dynamikę wykazują również chińskie prowincje Changzhou, Hefei, Yiwu i Wuhan.

Do najważniejszych towarów transportowanych ze wschodu na zachód należą towary elektryczne (2020: 85 135 TEU), produkty inżynieryjne (80 556 TEU) i części samochodowe (57 796 TEU). Na te trzy grupy produktów przypada 40% transportowanych towarów. Jeszcze przed trzema laty ich udział wynosił aż 80%. Nowością są tanie grupy produktów, takie jak części z tworzyw sztucznych (28 838 TEU), drewno (14 859 TEU), tekstylia (12 825 TEU), wyroby optyczne (10 704 TEU) oraz guma i wyroby z gumy (7 509 TEU).

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane