Towarowe składy przyspieszyły na prawie 1900 km linii

Pociąg z cysternami na szlaku, widziany z powietrza.
LOTOS Kolej

Zarządca kolejowej infrastruktury podsumował wyniki prac modernizacyjnych wykonanych w ciągu minionych 12 miesięcy. Okazuje się, że pociągi towarowe przyspieszyły na prawie 1900 km torów. Poprawiły się przewozy m.in. między Szczecinem i Poznaniem oraz Chorzowem i Tczewem.

PKP Polskie Linie Kolejowe unowocześniają infrastrukturę kolejową. Efektem jest systematyczny wzrost parametrów technicznych sieci linii kolejowych, takich jak prędkość i dopuszczalne naciski dla ciężkich składów. Dzięki modernizacjom oraz pracom utrzymaniowym zwiększa się potencjał polskiej kolei.

Wraz z wdrożeniem tegorocznej powakacyjnej korekty rozkładu jazdy, po raz kolejny zwiększono maksymalne prędkości dla pociągów pasażerskich. W stosunku do września ubiegłego roku składy wagonowe kursują z wyższą prędkością na torach o łącznej długości 1186 km, a szynobusy na 1697 km torów. Wyższe prędkości obowiązują m.in. na trasach między Warszawą a Katowicami, Warszawą a Terespolem, Warszawą a Poznaniem, Warszawą a Krakowem, Poznaniem a Szczecinem, Suwałkami a Trakiszkami, Lublinem a Przeworskiem, Katowicami a Legnicą.

Inwestycje PKP PLK przekładają się na zainteresowanie podróżowania koleją. Równocześnie zwiększono prędkość składów towarowych i dopuszczalne masy przewożonych ładunków. Przez ostatni rok prędkość pociągów towarowych wzrosła na 1868 km torów. Ponadto na 2160 km torów zwiększono dopuszczalny nacisk (czyli wskaźnik określający dopuszczalne obciążenie linii) do maksymalnego poziomu 221 kN – jest to siła, z jaką na tor oddziałuje oś pojazdu szynowego. To kluczowy parametr, od którego zależy kursowanie najcięższych składów – nie tylko w głównych korytarzach transportowych, ale również poza nimi.

Realna poprawa warunków przewozu towarów na sieci PKP PLK nastąpiła na liniach między Poznaniem a Szczecinem, Chorzowem a Tczewem, Wrocławiem a Międzylesiem czy Warszawą a Białymstokiem. Konsekwencją podnoszenia parametrów dla pociągów towarowych jest ich szybsza jazda i sprawniejsze dostarczanie ładunków, co przekłada się na większą efektywność i konkurencyjność kolei względem transportu drogowego.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane