W Zatoce Gdańskiej zakotwiczy pływający terminal LNG

ZMPG

Przedstawiciele GAZ-SYSTEM, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i Urzędu Morskiego w Gdyni podpisali list intencyjny dotyczący współpracy przy postawieniu terminalu regazyfikacyjnego typu FSRU. Dokument określa rolę każdej ze stron przy realizacji programu budowy pływającego terminalu LNG. Obejmuje on również listę przedsięwzięć niezbędnych do jego realizacji.

List intencyjny stanowi podstawę do zawarcia odrębnego porozumienia, które określi zasady współpracy i jej zakres pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi podmiotami.

– Cieszymy się, że Gaz-System wybrał nasz port, jako najlepszą lokalizację do budowy terminalu. Będzie to miało bezpośredni wpływ na zwiększenie liczby przeładunków w porcie, jak również otworzy zupełnie nową grupę ładunkową, jaką jest skroplony gaz ziemny. To duża szansa także dla podmiotów z regionu, które będą mogły korzystać z tego surowca za pośrednictwem naszego portu, wykorzystując go do własnych procesów – twierdzi Łukasz Greinke, prezes prezes Portu Gdańsk.

Zaletą LNG jest wydajność, gdyż z 1 msześc. płynnego LNG, po regazyfikacji stanowi 600 msześc. produktu w postaci gazowej. – Nasza wspólna inwestycja – gdyż uczestniczy w niej nie tylko Port ale i Gaz System oraz gdyński Urząd Morski zwiększa niezależność energetyczną naszego kraju. Należy dodać, iż w naszym regionie od 2014 r. tego typu jednostkę regazyfikacyjną o nazwie “Independence”  wykorzystują Litwini w Porcie Kłajpeda – dodaje Greinke.

Jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) to pływający tankowiec, wyposażony w urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego w postaci LNG (ang. Liquid Natural Gas). Statek będzie umiejscowiony w Zatoce Gdańskiej. Aktualnie trwa proces badania rynku i analizy parametrów biznesowych dla funkcjonowania planowanej inwestycji. Na obecnym etapie GAZ-SYSTEM założył postawienie w porcie jednostki o przepustowości 4,5 mld m3 rocznie.

Budowa Terminalu FSRU została wpisana w 2020 r. na czwartą listę inwestycji, które uzyskały status projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania (ang. Projects of Common Interest – PCI) w sektorze energetycznym. Projekty PCI to kluczowe projekty infrastrukturalne, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja ma wspierać politykę energetyczną i wyzwania klimatyczne w UE.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane