Wraca pomysł budowy suchego portu w Karsznicach

Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego

Czwartego lipca 2019 r., podczas spotkania marszałka województwa łódzkiego Grzegorza Schreibera z przedstawicielami PKP S.A. i PKP CARGO, a także z samorządowcami Zduńskiej Woli, zapadła deklaracja o budowie portu multimodalnego w Karsznicach. To ponowna deklaracja dotycząca tej inwestycji, ponieważ od 2014 r. złożono kilka podobnych.

Plany stworzenia na terenie Zduńskiej Woli suchego portu, w którym dokonywane będą przeładunki towarów z kolei na ciężarówki i odwrotnie, mają około sześć lat. Inwestycja miała realną szansę na realizację w roku 2016. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi podpisał wówczas decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla portu multimodalnego, który miał powstać na obszarze o powierzchni około 23 ha. Terminal miał być wyposażony w dwie suwnice kolejowe obsługujące 9 torów. W ramach inwestycji powstał miały także: plac rozładunkowy i składowy oraz towarzysząca infrastruktura drogowa i parkingowa. Docelowa pojemność obszarów składowych portu miała wynieść 4500 TEU, a możliwości przeładunkowe portu osiągnąć docelowo 220 tys. TEU rocznie.

Na planach się skończyło, ponieważ pokrzyżował je brak środków. Gmina Zduńska Wola oraz jej partnerzy nie otrzymali dofinansowania dla przedsięwzięcia z unijnego programu Łącząc Europę.

Przez ostatnie trzy lata temat budowy suchego portu nie był podnoszony, nie licząc wizyty premiera Mateusza Morawieckiego na terenie potencjalnej inwestycji w Karsznicach w czerwcu 2017 r. Prezes rady ministrów stawił się na zaproszenie Grzegorza Schreibera, który był wówczas ministrem w jego kancelarii. W Zduńskiej Woli odbyła się wtedy konferencja dotycząca zrównoważonego rozwoju.

Aktualnie na zaproszenie marszałka Schreibera do Łodzi przyjechali przedstawiciele kolei zainteresowani budową portu, ponieważ projekt wpisuje się w strategię rozwoju transportu intermodalnego. W spotkaniu wzięli udział: prezes PKP CARGO Czesław Warsewicz, członek zarządu PKP S.A. Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP PLK Robert Sobczak, dyrektor Biura Logistyki PKP S.A. Henryk Zielazkiewicz i dyrektor projektu Mariusz Dubowski. Stawili się także samorządowcy.

Urząd marszałkowski województwa łódzkiego informuje, że spotkanie miało charakter roboczy, jednak deklaracje kolejarzy miały bardzo konkretny wymiar. Samorządowcy obiecali kolejarzom, że w ciągu dwóch tygodni przekażą im dokumentację, która umożliwi uruchomienie wymaganych procedur. W najbardziej optymistycznym wariancie budowa portu mogłaby ruszyć jeszcze w tym roku.

Suchy port w Karsznicach będzie obsługiwał towary dowożone linią kolejową nr 131, drogą szybkiego ruchu S-8 oraz drogą krajową nr 12. Dogodne położenie komunikacyjne inwestycji może przyczynić się do rozwoju gospodarczego tego terenu.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *