Dania: mocowania naczep w wagonach mogą być zawodne

wagon_kieszeniowy_z_naczepą
Adam Brzozowski

Trzynastego stycznia podczas przejazdy pociągu przez most nad cieśniną Wielki Bełt doszło do przesunięcia naczepy na wagonie pod wpływem wiatru. Tym razem nie doszło do wypadku, ale Duńska Komisja ds. Badania Wypadków opublikowała alert bezpieczeństwa dotyczący mocowań naczep samochodowych stosowanych w wagonach towarowych. O alercie informuje Urząd Transportu Kolejowego.

Alert duńskich ekspertów jest następstwem incydentu do którego doszło 13 stycznia. W podobnych okolicznościach dwa lata temu na tym samym moście doszło do tragicznego wypadku. Przypomnijmy: 2 stycznia 2019 r. na moście kolejowym nad cieśniną Wielki Bełt elementy naczep przewożonych na wagonach typu Sdggmrs (m.in. skrzynki z przewożonym w naczepach piwem) zostały rozrzucone przez wiatr i spadły na jadący przeciwnym torem pociąg pasażerski. W wyniku wypadku zginęło 8 osób – pasazerów pociągu, a kolejnych 16 zostało rannych.

UTK informuje, że w trakcie dochodzenia po incydencie sprzed dwóch tygodni, duńska Komisja ds. Badania Wypadków przeprowadziła serię testów dotyczących skuteczności mechanizmu mocowania naczepy na wagonie. Wyniki testów wykonanych na wagonie uczestniczącym w zdarzeniu oraz innych tego samego typu ujawniły, że stosowany w wagonie mechanizm mocowania naczepy samochodowej typu MAZ 80800 nie zapewnia odporności na działanie sił pionowych. Badania wykonano na prawidłowo utrzymanym i zabezpieczonym urządzeniu.

W obu przypadkach – zarówno wypadku z 2019 r., jak i incydentu z 2021 r. – do zdarzenia przyczyniły się specyficzne warunki panujące w tym miejscu, sprzyjające występowaniu bardzo silnych podmuchów wiatru. Jednak przyczyny w systemie kolejowym były inne – w 2019 r. było to nieprawidłowe zabezpieczenie i utrzymanie mocowania naczepy, natomiast w 2021 r. jest to brak odporności na działania sił pionowych przy prawidłowym zabezpieczeniu i utrzymaniu mocowania naczepy.

– „Dochodzenie w sprawie incydentu sprzed dwóch tygodni trwa. Duńska Komisja ds. Badania Wypadków nie sformułowała dotychczas żadnych zaleceń. Alert ma jednak zwrócić uwagę podmiotom działającym w branży na nowe ryzyko, które zostało zauważone” – podkreśla UTK.

 

 

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane