Laura Maersk wypłynie na trasy między bałtyckimi portami

Uczestnicy uroczystości ochrzczenia statku Laura Mersk na tle tej jednostki w Kopenchadze.
Maersk

Pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany metanolem został nazwany Laura Mærsk – takie imię nadała mu jego matka chrzestna – przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen podczas uroczystości w Kopenhadze. To pierwsza z 25 zamówionych przez Maersk jednostek zasilana metanolem. Statek będzie transportował kontenery między portami Morza Bałtyckiego.

Do ceremonii ochrzczenia statku jego nazwa pozostawała tajemnicą. Ujawniono ją dopiero 14 września 2023 r. w Kopenhadze. Matka chrzestna – Ursula von der Leyen rozbiła butelkę szampana o dziób Laury Maersk. W ceremonii wzięli też udział: przewodniczący rady nadzorczej Maersk Robert Uggla praz prezes i dyrektor generalny Maersk Vincent Clerc.

Tak wygląda kontenerowiec Maersk zasilany metanolem

Druga “Laura” w długiej historii Maersk

Kontenerowiec Laura Maersk jest pierwszym tego typu statkiem napędzanym nie tylko olejem napędowym, ale też zielonym paliwem – metanolem. Zbudowała go koreańska stocznia Hyundai Mipo Dockyard. To nieduża jednostka o pojemności 2100 TEU. Będzie przewoziła ładunki między portami Morza Bałtyckiego.

– Laura to dumna nazwa dla Maersk. Jest głęboko zakorzeniona w historii naszej firmy. Kiedy kapitan Peter Maersk Moller kupił swój pierwszy parowiec w 1886 roku, nazwał go właśnie Laura. Dzięki silnikowi na parę Laura była statkiem na miarę rewolucji przemysłowej, która wywarła znaczący wpływ na przemysł żeglugowy – powiedział podczas ceremonii ochrzczenia statku Vincent Clerc, prezes firmy Maersk.

Laura z 1886 r. była pierwszy statkiem, na którym widniała biała siedmioramienna gwiazda na jasnoniebieskim tle. Symbol ten stał się później logo firmy A.P. Moller – Maersk.

Kolejnych 24 statków w budowie

Maersk zainwestował w statek zasilanym metanolem, aby wykonać znaczący krok na drodze do ograniczenia emisji CO2. Firma wyznaczyła sobie ambitny cel na rok 2040: zerową emisję gazów cieplarnianych netto oraz stosowanie w transporcie oceanicznym co najmniej 25 proc. ekologicznych paliw do roku 2023.

Kolejne 24 statki z silnikami zasilanymi metanolem zostały już przez Maersk zamówione. Firma otrzyma je w latach 2024–2027.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane