Projekt przewozu ładunku po autostradzie zrealizowały dwa startupy z USA: Starsky Robotics, producent ciężarówek, który pracuje nad pojazdem autonomicznym oraz Loadsmart – internetowy broker usług transportowych.
Pierwszym etapem projektu była zdobycie zlecenia na przewóz ładunku za pośrednictwem witryny Loadsmart. Kolejnym – odebranie ładunku i dostarczenie przesyłki przez pojazd należący do Starsky Robotics, sterowany przez sztuczną inteligencję i nadzorowany zdalnie przez operatorów gotowych przejąć sterowanie. Jeden z przejazdów testowych ciągnika Starsky Robotics można zobaczyć na zamieszczonym w YT filmie:
Loadsmart ma nadzieję na ścisłą współpracę ze Starsky Robotics przy komercyjnych przewozach ładunków. 70 proc. towarów w USA transportowanych jest samochodami. Aktualnie przewoźnicy borykają się z problemem braku kierowców. Według niektórych szacunków będą potrzebowali zatrudnić 60 tys. osób. Projekt pojazdu autonomicznego jest potencjalnym rozwiązaniem deficytu kadrowego.
– Tradycyjna firma transportowa zatrudnia do pięciu osób, które są zaangażowane w wysyłkę ładunku ciężarówką. Integrując się z takimi e-brokerami jak Loadsmart, eliminujemy interwencję personelu i upraszczamy proces wysyłki. Skupiamy się tylko na zapewnieniu bezpieczeństwa transportu bez udziału kierowcy – mówi Stefan Seltz-Axmacher, dyrektor generalny i założyciel Starsky Robotics.
Automatyczna współpraca obu firm stałą się możliwa po zintegrowaniu interfejsu programowania aplikacji (API). Starsky Robotics stworzył na potrzeby integracji własny interfejs o nazwie API Hutch.