Przewoźnicy powoli wracają do leasingu

Pixabay

Przez trzy kwartały łączne finansowanie udzielone przez polską branżę leasingową wyniosło 48,5 mld zł , o 15,2 proc, mniej niż rok wcześniej. Najbardziej zmniejszył się leasing ciężarówek. W trzecim kwartale koniunktura jednak się poprawiła w porównaniu do roku poprzedniego.

Związek Polskiego Leasingu podsumował w tym tygodniu wyniki osiągnięte po trzech kwartałach 2020 r. przez działające w Polsce firmy leasingowe. Łącznie zawarto kontrakty leasingowe na kwotę 48,5 mld zł. To o 15,2 proc. mniej niż rok wcześniej, przy tendencji do odbudowywania się popytu. Jeszcze w pierwszej połowie tego roku polska branża leasingowa zawarła umowy za 29,8 mld zł. Był to wynik gorszy o 24 proc. niż w I połowie 2019 roku.

W samym trzecim kwartale wartość nowych umów leasingowych sięgnęła 18,8 mld zł, co oznaczało wzrost o 4 proc. wobec tego samego kwartału roku poprzedniego.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku firmy najczęściej finansowały pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony. Kontrakty na taki sprzęt mają 47,6 proc. udział w strukturze rynku. Na drugim miejscu znalazły się maszyny i inne urządzenia (29,9 proc. udział), a na trzecim miejscu – pojazdy ciężarowe (16,8 proc.). Rzadziej przedmiotami umów były sprzęt IT (1,6 proc.), samoloty, statki i tabor kolejowy (1,5 proc.) i nieruchomości (1,3 proc.).

Branża leasingowa przez pierwsze trzy kwartały sfinansowała leasing aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony o łącznej wartości 23,1 mld zł. To wynik o 9,2 proc. niższy przed rokiem. Tegoroczny spadek w większym stopniu dotknął leasingu samochodów osobowych (spadek o 9,3 proc.) niż dostawczych do 3,5 tony (o 8,8 proc.).

“Zakładamy, że popyt konsumpcyjny pozostanie słaby w dalszej części roku, w dużej mierze za sprawą bardzo negatywnego wpływu pandemii na nastroje konsumentów. Będzie to miało negatywne przełożenie na popyt wewnętrzny i koniunkturę w handlu detalicznym, co jest ściśle powiązane z wielkością finansowania pojazdów lekkich” – ocenia Marcin Nieplowicz, dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku w ZPL.

Od początku roku do końca września 2020 roku branża podpisała nowe kontrakty na pojazdy ciężarowe o łącznej wartości 8,1 mld zł, co oznacza spadek o 39,4 proc. Finansowanie ciągników siodłowych zmalało w tym czasie o 43,7 proc. Poprawa nastąpiła dopiero w trzecim kwartale.

Wartość kontraktów zawartych do lipca do końca września wzrosła o 3,8 proc. w porównaniu tego samego okresu rok wcześniej. Kwota nowych kontraktów na zakup naczep i przyczep była niższa o 39,2 proc.Finansowanie leasingu autobusów zmalało o 43 proc. Relatywnie najmniejsze spadki dotyczą segmentu ciężarówek o masie powyżej 3,5 t, a to za sprawą relatywnie dobrego popytu sektora budowlanego.

Przez pierwszych dziewięć miesięcy 2020 roku firmy leasingowe sfinansowały także sprzęt IT za 752, 2 mln zł (spadek o 5,3 proc.) samoloty, statki i tabor kolejowy za 703,7 mln zł (spadek o 10,9 proc.) oraz nieruchomości za 624,9 mln zł (wzrost o 55,9 proc.)

Firmy leasingowe zrzeszone w ZPL spodziewają się w ostatnim kwartale roku bardzo wyraźnego przyspieszenia aktywności sprzedażowej. Połowa badanych firm spodziewa się wzrostu finansowania w segmencie pojazdów lekkich, a 1/3 oczekuje wzrostu popytu na finansowanie maszyn i urządzeń. Firmy oczekują też stabilizacji poziomu finansowania w segmencie transportu ciężkiego.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane