Linia żeglugowa Samskip zleciła indyjskiej stoczni Cochin Shipyard budowę swojego pierwszego, zeroemisyjnego kontenerowca krótkiego zasięgu „The Samskip SeaShuttle”. Będzie zasilany wodorem, a w portach również skorzysta z energii ze źródeł odnawialnych.
W indyjskiej stoczni odbyła się uroczystość cięcia stali, która zainaugurowała pierwszą fazę budowy kontenerowca. Właśnie powstaje pierwszy z dwóch zamówionych przez Samskip statków. Według armatora, „The Samskip SeaShuttle” będą pierwszymi na świecie kontenerowcami krótkiego zasięgu o zerowej emisji zanieczyszczeń. Statki wykorzystają wodór jako paliwo. Kiedy nowatorskie kontenerowce wejdą do eksploatacji, utworzą „zielone korytarze” morskie między kontynentem europejskim i Skandynawią.
Samskip podkreśla, że w trybie zerowej emisji oba statki SeaShuttle pozwolą na redukcję emisji CO2 o około 25 tys. ton rocznie. Zeroemisyjność ma być zachowana także w portach, gdyż statki będą zawijały tam, gdzie skorzystają z energii ze źródeł odnawialnych.
Samskip nie jest pierwszym armatorem, który ogłosił budowę zeroemisyjnego kontenerowca. Pod koniec 2023 r. Viasea Shipping zapowiedziała budowę dwóch niewielkich statków zasilanych wodorem oraz energią wiatrową.