Statki zasilane wodorem i wiatrem we flocie Viasea

Wizaulizacja statku na wodór i wiatr
Viasea Shipping

Norweska linia żeglugowa Viasea Shipping zakupi dwa statki kontenerowe zasilane wodorem oraz energią wiatrową. Firma otrzyma na inwestycję dofinansowanie w kwocie 171,8 mln koron norweskich (66 mln zł) od organizacji Enova, która wspiera norweską gospodarkę w transformacji energetycznej.

Nowatorskie kontenerowce będą kursowały między portami Norwegii i Europy Północnej. Bezemisyjne statyki na wodór będą dodatkowo posiadały żagle wirnikowe, które posłużą do pozyskania energii z wiatru. Ponieważ wodór nie jest wszędzie dostępny, kontenerowce będą zasilane nim w Norwegii, a po wyczerpaniu tego paliwa, przejdą na zasilanie olejem napędowych. Viasea liczy, że statki staną się całkowicie bezemisyjne, kiedy poprawi się dostępność wodoru w Europie. Ale nawet przy zasilaniu hybrydowym (wodór i olej napędowy) emisja CO2 w transporcie zmniejszy się o 75 proc.

– Wierzymy, że zaawansowana technologia zielonego wodoru zrewolucjonizuje transport morski w Europie, co będzie skutkowało zerową emisją. Od założenia firmy siedem lat temu, naszym celem było dostarczenie bardziej zrównoważonych usług transportowych na rynek. Teraz robimy pierwszy, znaczący krok – powiedział Morten Pettersen, dyrektor zarządzający Viasea Shipping.

Projekt statku wykonała firma Ship Design Company. Część środków na wykonanie dwóch kontenerowców przeznaczy fundusz Enova SF, powołany przez norweskie Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane