Rosyjska FESCO Transportation Group uruchamia Silkway Amber – regularny pociąg kontenerowy jeżdżący z Zhengzhou w Chinach do niemieckiego Hamburga przez Kaliningrad. Granicę z Polską pociąg będzie pokonywał na przejściu Mamonowo / Braniewo.
Rosjanom udaje się stworzyć w Obwodzie Kaliningradzkim alternatywę dla najbardziej popularnego przejścia granicznego na kolejowej trasie między Chinami a Europą – w Małaszewiczach (na granicy z Białorusią). Zmiana rozstawu kół wagonów z rosyjskiego na europejski odbywa się na stacji Dzierżyńska-Nowaja.
Całkowity czas przejazdu nowego pociągu wynosi 14 dni. Usługa będzie wykorzystywana głównie do transportu towarów konsumpcyjnych i sprzętu elektronicznego.
Pierwszy pociąg, składający się z 43 kontenerów, wyjechał z Zhengzhou do Hamburga 24 października. Od początku 2020 r. składy o nazwie Silkway Amber będą kursowały regularnie raz w tygodniu.
Nowy projekt transportowy zakłada przewozy kontenerów z Obwodu Kaliningradzkiego do Niemiec nie tylko drogą lądową, ale także morską – przez porty Bałtyjsk i Kaliningrad. Wykorzystanie statków do transportu kontenerów jest możliwe dzięki umowie zawartej między FESCO i DB Cargo.
Trasę kolejową przez Obwód Kaliningradzki (z pominięciem Małaszewicz) wykorzystuje też DHL, który chwali się rekordowo szybkim czasem przewozu ładunków.