Blisko 215 km wyniesie łączna długość odcinków dróg, na jakie w 2024 roku GDDKiA zamierza ogłosić przetargi. Na ten rok przejdzie też pięć odcinków obwodnic o łącznej długości ok. 17 km, na które przetargi Dyrekcja planowała ogłosić w 2023 r., lecz nie uzyskała finansowania. Aktualnie w przetargach są 43 zadania o łącznej długości ponad 507 km.
W 2023 roku GDDKiA podpisała 16 umów na zadania o łącznej długości 216 km i wartości około 8,6 mld zł. To mniej niż w latach ubiegłych, kiedy to zawartych zostało 46 umów w 2021 i 24 umowy w 2022 roku. – Trzeba mieć jednak na uwadze to o czym wspomniano powyżej, czyli jak duża liczba postępowań pozostaje w toku – informuje zarządca dróg.
Obecnie w toku jest siedem przetargów prowadzonych w trybie przetargu nieograniczonego, ogłoszonych jeszcze w 2022 r. Są to przetargi na dwa tunelowe odcinki S19 (Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz) dwa odcinki S16 (Olsztyn Wschód – Barczewo i Barczewo – Biskupiec) oraz trzy odcinki S17 (Piaski Wschód – Łopiennik, Krasnystaw Północ – Izbica i Izbica – Zamość Sitaniec).
Długotrwałe procedury
Przedłużająca się procedura przetargowa to wynik m.in. długotrwałej bardzo wnikliwej oceny składanych ofert, to także organizacja spotkań przedofertowych z wykonawcami, których celem było przedstawienie wykonawcom specyfiki zadania, konieczność zmian dokumentacji przetargowej wynikająca ze zmiany przepisów technicznych, to również duża liczba wniosków wykonawców o wydłużenie terminów składania ofert.
To także efekt bardzo częstego korzystania przez wykonawców ze środków ochrony prawnej. GDDKiA wskazuje, że w przypadku przetargów dla największych zadań inwestycyjnych liczba odwołań w tym i poprzednim roku to ok. 40 a w roku 2021 nawet ok. 60.
Poza odwołaniami do Krajowej Izby Odwoławczej, stronom przysługują także skargi do sądu. Taka sytuacja ma np. miejsce w toczącym się postępowaniu na S16 odc. Olsztyn Wschód – Barczewo. Postępowanie ogłoszone było przeszło rok temu, a w wyniku różnych czynności i okoliczności dopiero w połowie stycznia 2024 roku planowana jest rozprawa przed sądem w wyniku skarg wniesionych zarówno przez GDDKiA jak i jednego z wykonawców.
– Widać zatem jak okoliczności niezależne od GDDKiA wpływają na wydłużenie się procedur przetargowych które zamiast planowanych ramowo 7 miesięcy, trwają średnio 9 miesięcy, ale skrajnie dochodzą nawet do kilkunastu miesięcy. Przykładem są tu przetargi na budowę obwodnicy Zabierzowa (proces odwoławczy tj. kolejne odwołania do KIO i skargi do sądu trwający ponad 7 miesięcy) oraz na budowę S10 odc. Toruń Zachód – Toruń Południe (odwołania do KIO po wyborze i trzy wybory oferty najkorzystniejszej, od stycznia do listopada 2022, także po uchyleniu się jednego z wykonawców od zawarcia umowy) – informuje GDDKiA.
Wśród pozostałych odcinków dróg, na które obecnie trwają postępowania przetargowe Dyrekcja ma długie fragmenty tras. To między innymi S10 od Szczecina do Piły, odcinki S11 w woj. wielkopolskim, S12 w woj. mazowieckim, S16 w woj. podlaskim oraz S19 na Podlasiu .
W 2024 r. ogłoszony będzie przetarg na budowę ponad 25 km przedłużenia autostrady A2, od Białej Podlaskiej do węzła Dobryń. Ten odcinek zapewni także dojazd do Terminala Samochodowego Koroszczyn, na którym odprawiane są pojazdy przekraczające granicę z Białorusią.
Ułatwione dojazdy
Funkcjonująca obecnie obwodnica Wyrzyska w ciągu drogi ekspresowej S10 zyska drugą jezdnię. Budując dwa odcinki dróg krajowych nr 41 i 91 na wysokości Radomska ułatwiony będzie dojazd do autostrady A1 i wyprowadzony ruch tranzytowy z tego miasta. Z kolei w Wielkopolsce Dyrekcja rozpocznie przebudowę DK25 pomiędzy autostradą A2 i drogą ekspresową S11. To dwa odcinki o łącznej długości blisko 50 km DK25. GDDKiA jest w trakcie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Kalisza.
W ramach realizacji Programu budowy 100 obwodnic GDDKiA planuje w 2024 roku ogłosić przetargi na 14 takich inwestycji o łącznej długości ponad 122 km. Najdłuższe z nich to obwodnice: Starogardu Gdańskiego, Ostrołęki, Brzostka i Kołaczyc (ta ostatnia połączy się z obwodnicą Jasła).
– W 2023 r. planowaliśmy ogłosić także przetargi na pięć inwestycji o łącznej długości blisko 17 km. Nie uzyskaliśmy jednak finansowania i przetargi planujemy ogłosić w 2024 r. To II etap obwodnicy Warzymic i Przecławia, a także obwodnice: Srocka, Pilzna, Pradeł i Kołbaskowa – tłumaczy zarządca drogowej infrastruktury.
Po zakończeniu procedur środowiskowych i prac przygotowawczych będzie można ogłosić przetarg na kolejne inwestycje. Wśród takich warunkowych odcinków jest przedłużenie istniejącej S11 o kolejne kilometry. W północnej części kraju to fragment od końca obwodnicy Szczecinka do Piły oraz połączenie obwodnic Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna.
Kolejnym warunkowym odcinkiem jest pierwszy fragment Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6, od Kołbaskowa do Polic, a listę uzupełniają trzy inwestycje z Programu budowy 100 obwodnic.