M. Zielińska: nie bałabym się konkurencji Kłajpedy

CUPT, Twitter

W Gdyni odbywa się dwudniowa konferencja Intermodal – Cargo – Innowacje, zorganizowana przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jednym z najczęściej poruszanych przez uczestników wydarzenia tematów jest budowa korytarza transportowego Via Carpatia. Rząd chce włączenia go do sieci TEN-T, chociaż trasa ta obniży konkurencyjność polskich portów na rzecz portu na Litwie.

Priorytetowy dla rządu projekt infrastrukturalny Via Carpatia budzi obawy polskich portów morskich, ponieważ trasa będzie wiodła z Kłajpedy na Litwie do Salonik w Grecji, umożliwiając szybkie przewozy ładunków ciężarówkami z litewskiego portu – przez Polskę – na południe Europy.

Stronę rządową na konferencji reprezentuje Małgorzata Zielińska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, która odniosła się do komentarzy w sprawie Via Carpatia – zaznaczając, że pytania w tej sprawie powinny być kierowane do Ministerstwa Infrastruktury (przedstawiciele tego resortu nie dotarli na konferencję).

– Moim zdaniem Via Carpatia to słuszna strategia, ponieważ kluczowe jest budowanie szkieletu transportowego. Jest to również inicjatywa Trójmorza. Nie bałabym się konkurencji. Trzeba wyprzedzać pewne działania, a nie stać z tyłu. Konkurencja była, jest i będzie. Polska ma duże szanse aby poradzić sobie na rynkach – powiedziała Małgorzata Zielińska. – Kłajpeda trochę nas wyprzedza [Zaawansowanie inwestycji rozwojowych w porcie – przyp. red.], stąd moje apele do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie myślenia strategicznego i innowacyjnego – dodała wiceminister inwestycji i rozwoju.

W dalszej części dyskusji minister Zielińska wyraziła nadzieję, że Komisja Europejska będzie skłonna dofinansować w nowej perspektywie finansowej inwestycje portowe, aby porty Trójmiasta oraz zespół portów Szczecin-Świnoujście były w stanie lepiej konkurować na Bałtyku. – Liczę, że będą kolejne środki do wydania na transport i na kolej. Potrzeba też jest rewizja sieci TEN-T i to się powoli dzieje, ale liczę na przyspieszenie w tej kwestii – podkreśliła Małgorzata Zielińska.

Konsultacje w sprawie rewizji sieci TEN-T już się rozpoczęły. Nie wiadomo, czy KE zgodzi się na włączenie Via Carpatia do sieci. Łukasz Wojtas, doradca Europejskiego Koordynator Korytarza Transportowego Ren – Alpy, nie spodziewa się w tej kwestii rewolucji. – Komisja Europejska jest jednak otwarta na głosy. W sprawie Via Carpatia duże znaczenie ma dla niej zaangażowanie państw członkowskich – twierdzi Wojtas.

Do tematu korytarza Via Carpatia odniósł się też Radosław Pacewicz, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego. Przypomniał on, że towary z portu w Kłajpedzie już są transportowane na południe Europy koleją. Taka „Via Carpatia” już istnieje, na co dowodem jest pociąg „Viking”, który jeździ z krajów bałtyckich przez Kijów do Odessy, a nawet do Turcji. Obecnie projektowany korytarz zapewni dodatkowo obsługę ładunków transportem drogowym.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane