PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły prace związane z instalacją urządzeń Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym (ERTMS/ETCS) na linii z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Inwestycja wartości blisko 17 mln zł netto pozwoliła na sprawne i bezpieczne prowadzenie składów towarowych jeżdżących do Portu Gdańsk.
Na 17-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny oraz 3-kilometrowym odcinku linii nr 721 Gdańsk Południowy – Gdańsk Olszynka kolejarze zainstalowali nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym ERTMS/ETCS. To system, który wspiera pracę maszynistów i dyżurnych ruchu. W sytuacji zagrożenia na trasie skład zostanie zatrzymany. Nowe urządzenia zapewniają optymalną organizację pracy i efektywne wykorzystanie kolejowych tras.
ETCS na linii do Portu Gdańsk
Inwestycja została zrealizowana w ramach zadania pn. „Zaprojektowanie i wykonanie urządzeń ERTMS/ETCS poziom 1 dla linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny w ramach projektu POIiŚ nr 5.1-8 pn.: „Projekt poprawy dostępu kolejowego do portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa)” – faza II realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020”.
Zadanie wykonało konsorcjum firm w składzie: Zakłady Automatyki Kombud z Radomia (lider), Siemens Mobility z Warszawy, Siemens Mobility z Monachium. Wartość kontraktu: 16 991 422,00 zł netto, w tym dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości do 85 procent.
Linia kolejowa nr 226 umożliwia transport ładunków do gdańskiego portu z południa kraju z pominięciem centrum miasta. W latach wcześniejszych trasa została zmodernizowana. Poprawiona została przepustowość linii, a pociągi jeżdżą szybciej – do 100 km/h. Wymieniono wówczas tory i sieć trakcyjną, przebudowano lub zbudowano obiekty inżynieryjne. Jednotorowy most kolejowy nad Martwą Wisłą zastąpiony został przez nowy, dwutorowy obiekt.
Modernizacja torów za środki UE
Inwestycja na linii nr 226 powiązana jest ze zrealizowanym w 2022 r. zadaniem pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk”. Dzięki niej do nabrzeży dojeżdżają dłuższe i cięższe pociągi o długości 750 metrów i nacisku 22,5 tony na oś. Zmodernizowano i zelektryfikowano prawie 70 km torów oraz 233 rozjazdy w obszarze stacji Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany oraz na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany (lk 227, 249 i 722).
Sprawną komunikację kolejową oraz drogową zapewnia wiadukt drogowy w ciągu ul. Ku Ujściu. Rozbudowa Lokalnego Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny i budowa nastawni na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, wyposażonych w nowe komputerowe urządzenia oraz systemy telekomunikacyjne, poprawiły prowadzenie ruchu pociągów. Wartość projektu wyniosła 1,1 mld zł. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowiło dofinansowanie unijne ze środków instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.