Pół miliarda euro na lepsze tory do Polski

Arch. Deutsche Bahn

Niemcy inwestują niemal pół miliarda euro w unowocześnienie jednej z tras kolejowych prowadzących do Polski. Przed tygodniem niemiecki rząd federalny oraz Deutsche Bahn (DB) podpisały umowę na finansowanie rozbudowy linii kolejowej Angermünde-Szczecin.

Rząd centralny przeznaczy na inwestycję około 380 mln euro, a kraje związkowe Berlin i Brandenburgia wpłacą po 50 mln euro, co w sumie oznacza równowartość 2 mld zł.

Inwestycja ma duże znaczenie dla europejskiego ruchu kolejowego, gdyż poprawi relacje komunikacyjne między Skandynawią, Europą Środkowo-Zachodnią oraz Niemcami i Polską. Dzięki modernizacji trasy zniknie archaiczny odcinek jednotorowej linii bez trakcji elektrycznej i zdecydowanie wzrośnie przepustowość całego szlaku. Trasę Angermünde -Szczecin można obecnie przejechać maksymalnie z prędkością 120 km/h. Ponadto odcinek od Passow do granicy z Polską jest jednotorowy i niezelektryfikowany.

DB szacuje, że po modernizacji podróżni będą mogli dojechać z Berlina do Szczecina w półtorej godziny. To o 20 minut szybciej niż obecnie. Kolejarze dostosują trasę do prędkości 160 km/h i zelektryfikują na całej długości. Drugi tor będzie układany między Passow a granicą polsko-niemiecką. W Passow i Angermünde zaplanowano 740-m tory do omijania wolniejszych składów. Odcinek około dziesięciu kilometrów po polskiej stronie zmodernizują PKP PLK.

Zmodernizowana trasa Angermünde – Szczecin to część tzw. Kolei Szczecińskiej, biegnącej między dwoma europejskimi regionami metropolitalnymi Berlin-Brandenburgia i Szczecin. Nowe dwutorowe połączenie ma poprawić korytarze sieci bazowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Na odcinku Anderman – Passow prognozuje się przejazdy 139 pociągów dziennie (24 godziny), w tym 50 w ruchu regionalnym i 89 w ruchu towarowym. Na odcinku Passow do granicy z Polską planowanych jest 66 pociągów dziennie (24h), w tym 50 regionalnych i 16 towarowych.

Obecnie wspomnianą trasą można przejechać maksymalnie z prędkością 120 km/h. Po zakończeniu linia będzie wyposażona w europejski system sterowania pociągiem ETCS (European Train Control System). ETCS zwiększa niezawodność i przepustowość w transgranicznych operacjach kolejowych i ułatwia ciągły ruch pociągów w Europie.

Opisywana linia była dwutorowa przed 1945 rokiem. Ale Rosjanie zdecydowali o demontażu drugiego toru w ramach reparacji wojennych i wysłaniu szyn do Związku Radzieckiego. Do niedawna ministrowie transportu rządów dwóch sąsiadujących krajów związkowych nie chcieli wydawać pieniędzy niezbędnych do unowocześnienie trasy. Przełom nastąpił, gdy Berlin i Brandenburgia zgodziły się wydać po 50 mln euro z własnych środków. Wraz z 380 mln euro od rządu federalnego to wystarczy, aby zrealizować oczekiwaną inwestycję.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane