Polskie urządzenia w kolejce na lotnisku w Los Angeles

466654, pixabay

Wkrótce trzeci najbardziej ruchliwy port lotniczy na świecie, LAX w Los Angeles, będzie korzystać ze zautomatyzowanej kolejki elektrycznej. System usprawniający obsługę ponad 80 mln pasażerów rocznie, zostanie wyposażony w konwertery energii firmy ABB zaprojektowane i wyprodukowane w Polsce.

Od ponad dekady porty lotnicze na całym świecie uruchamiają zautomatyzowane systemy transportowe, czyli samobieżne elektryczne kolejki, do transportu pasażerów po terenie lotniska. Tego typu systemu nazywane są najczęściej: personal rapid transit (PRT) lub automated guideway transit (AGT). Podobną kolejkę, nazwaną APM od automated people mover, zamierza uruchomić LAX w 2023 r. Pociągi bez maszynistów będą poruszać się po linii o długości około 3,6 km i zatrzymywać się na 6 stacjach. Dzięki nim pasażerowie będą mogli sprawnie przemieszczać się pomiędzy terminalami lotniska Los Angeles. Kolejka pozwoli również na szybką przesiadkę do linii metra.

System powstanie w Bielsku-Białej

Niemałą cegiełkę w realizacji tego przedsięwzięcia będą mieli inżynierowie z Polski, których wesprą koledzy z kanadyjskiego oddziału ABB. APM będzie wykorzystywać trzy jednostki systemu magazynowania energii Enviline™ ESS o łącznej mocy 7MW. System nie tylko wpływa na bardziej efektywne wykorzystanie energii oraz obniżenie kosztów eksploatacji. Może również zapewnić dodatkowe zasilanie w przypadku awarii sieci i sprawić, że pociąg dojedzie do stacji docelowej, gdy nagle zabraknie prądu.

Budowa APM na lotnisku Los Angeles. Fot.: RickyCourtney, CC BY-SA 4.0 za Wikimedia Commons

Jaka będzie rola ABB w Polsce? – Jesteśmy odpowiedzialni za dostarczenie konwerterów trakcyjnych dla trzech podstacji kolejki. To podobne rozwiązanie do tego, jakie zainstalowaliśmy na centralnym odcinku II linii warszawskiego metra, z tą różnicą, że to w Warszawie jest oparte na superkondensatorach, a to w Los Angeles będzie bazować na bateriach – mówi Patrycjusz Antoniewicz z biznesu Elektryfikacji ABB.

Głównym zadaniem systemu jest zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i ciągłości działania całej kolejki. – Gdy bowiem nastąpi przerwa w dostawie prądu, będzie można wykorzystać zmagazynowaną energię, by rozwieźć pasażerów do terminali lotniska. Dzięki zasilaniu z systemu Enviline, pociągi będą jeździły jeszcze przez 40 minut – dodaje Maciej Kordas z ABB w Aleksandrowie Łódzkim.

Urządzenia trafiły do Nowego Jorku

W ostatnich latach system Enviline ESS firmy ABB został zainstalowany między innymi w metrze w Warszawie, Melbourne, a także w Nowym Jorku. Na potrzeby lotniska w Los Angeles, układ o zmienionej konstrukcji z dwiema szafami z obwodem mocy i jedną z układem sterowania zaprojektują inżynierowie ABB z Aleksandrowa Łódzkiego i Krakowa.

System zostanie wyprodukowany w fabryce ABB w Bielsku-Białej, gdzie z Aleksandrowa Łódzkiego została przeniesiona linia produkcyjna rodziny Enviline. W bielskiej jednostce działa także centrum systemów do transportu szynowego, które obejmuje również produkcję m.in. rozdzielnic prądu stałego.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Polecane