Wody Polskie wprowadzają na plac budowy wykonawców przebudowy mostu kolejowego na Odrze w Kostrzynie. Jest to odcinek linii kolejowej nr 203 Tczew-Kostrzyn pomiędzy zachodnim przyczółkiem mostu kolejowego na rzece Warcie i wschodnim przyczółkiem projektowanego przez stronę niemiecką granicznego mostu kolejowego na rzece Odrze.
Wody Polskie zaczynają przebudowę mostu w Kostrzynie nad Odrą. Inwestycja jest od dawna oczekiwana przez mieszkańców województwa lubuskiego i wszystkim miastom leżącym nad Odrą. – Kontrakt obejmie przebudowę ok. 820 m odcinka układu torowego, w związku z koniecznością dostosowania go do przebudowywanego mostu kolejowego na Odrze. Jest to odcinek linii kolejowej nr 203 Tczew-Kostrzyn pomiędzy zachodnim przyczółkiem mostu kolejowego na rzece Warcie i wschodnim przyczółkiem projektowanego przez stronę niemiecką granicznego mostu kolejowego na rzece Odrze – informuje Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. – Mamy solidnego wykonawcę, który jest sprawdzony w wielu inwestycyjnych bojach. Mamy do siebie zaufanie i liczę na to, że niebawem spotkamy się na placu budowy, by obserwować postępy prac – dodaje dyrektor Duklanowski.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum złożone z firm: PBW Inżynieria Jacek Garbacz, LWZ sp. z o.o i Probudowa.com sp. z o.o. Wartość prac to 23,1 mln zł. Data zakończenia inwestycji została ustalona na koniec 2022 roku.
Przedsięwzięcie jest efektem podpisanego w 2019 r. porozumienia między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie w Szczecinie. Strony zobowiązały się współpracować w zakresie przebudowy torów (dojazdu) do nowego mostu kolejowego nad Odrą w Kostrzynie na linii Tczew – Kostrzyn nr 203, który połączy Kostrzyn z Kietz.
Budowany przez Wody Polskie obiekt będzie miał wysokość zapewniającą sprawną komunikację na rzece – wymaganą V klasę żeglowności wg wymogów europejskich. Zwiększy to możliwości żeglugi oraz zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców województwa lubuskiego oraz Pomorza Zachodniego, bo pozwoli na sprawniejsze i bardziej dynamiczne prowadzenie akcji lodołamania w sezonie zimowym.
„Kontrakt 1B.5/3 „Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu (Most kolejowy w 615,1 km rz. Odry w Kostrzynie nad Odrą)” realizowany w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły, który współfinansowany jest przez: Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy), Bank Rozwoju Rady Europy (BRRE), Fundusz Spójności, Rzeczpospolitą Polski.