Ruszyła budowa mostu kolejowego w Opolu

PKP PLK

Nowa przeprawa kolejowa nad Odrą to inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych realizowana między Opolem Groszowicami a Opolem Zachodnim. Przebudowa całego odcinka trasy E30 Opole Zachodnie – Opole Główne – Opole Groszowice wraz z budową nowego mostu zakończy się w 2023 roku.

Budowa przyczółków to pierwsze prace przy nowym kolejowym moście nad Odrą. Przeprawa o długości 180 m będzie miała trzy metalowe kratownicowe przęsła i dwie żelbetowe podpory. Nowy obiekt zapewni przejazd składów pasażerskich z prędkością do 160 km/h. Będą mogły kursować także ciężkie składy towarowe o nacisku na oś do 221 kN. Teren budowy został odpowiednio zabezpieczony i przygotowany. Wykonano badania geotechniczne gruntu i wytyczono drogi technologiczne.

Nowy most jest budowany w sąsiedztwie dotychczasowej, dwutorowej konstrukcji. Przewidziano na nim jeden tor. Po zakończeniu inwestycji, na „starym” moście pozostanie też tylko jeden tor.

Inwestycja PLK pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim poza mostem nad Odrą obejmuje także trzy inne kolejowe przeprawy: nad kanałem Młynówki, nad kanałem Ulgi oraz nad Suchodołem. Ponadto zaplanowano prace na 3 wiaduktach: nad ul. Powstańców Śląskich, ul. Krapkowicką i ul. Prószkowską.

Na odcinku Opole Groszowice – Opole Główne ruch pociągów prowadzony jest po jednym torze. Umożliwia to przebudowę sąsiedniego toru. Przewidziano modernizację blisko 10 km torów i sieci trakcyjnej oraz wymianę 26 rozjazdów. Zmodernizowane będą też przejazdy kolejowo-drogowe (na Aleja Przyjaźni i ul. Torowej). Prace obejmują także przepusty i zabezpieczenie terenu obok linii.

Przebudowa odcinka Opole Zachodnie – Opole Główne – Opole Groszowice wraz z budową nowego mostu nad Odrą zakończy się w 2023 roku. Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn – Koźle – Opole Zachodnie” w zakresie linii nr 136 od km -0,206 do km 37,511 oraz linii nr 132 od km 94,281 do km 101,100. Wartość całości projektu wynosi 815,7 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych CEF (Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę”) w wysokości 397,3 mln zł.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane