GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 między Lublinem a Lubartowem. Inwestycję zrealizuje firma Mota-Engil Central Europe, która otrzyma w zamian 835,66 mln zł. Wykonawca ma 36 miesięcy na wykonanie zadania.
S19 figuruje na liście inwestycji Programu Budowy Dróg Krajowych. Budowa odcinka między Lublinem i Lubartowem została oficjalnie rozpoczęta. – Via Carpatia rusza na północ od Lublina w kierunku Białegostoku. Kolejne ważne wydarzenia przed nami. W tym roku oddamy do ruchu odcinki S19 między Lublinem a Rzeszowem – zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, informuje, że będzie to 18 odcinek przyszłej ViaCarpatii. – To w sumie blisko 210 km drogi ekspresowej S19. W przetargu na wyłonienie wykonawcy mamy kolejnych siedem odcinków tej trasy o łącznej długości ok. 93 km, a w tym roku ogłosimy przetargi na wyłonienie wykonawców kolejnych ośmiu odcinków, dwóch w woj. podkarpackim i sześciu w woj. lubelskim. Dzisiejsza umowa jest też szóstą podpisaną w tym roku, na odcinki o długości blisko 88 km i drugą na S19 – podkreśla Żuchowski.
W przetargu na wykonanie odcinka Lublin – Lubartów walczyło 12 ofert. Wygrała oferta firmy Mota-Engil Central Europe. Umowa o wartości 835,66 mln zł obejmuje zaprojektowanie, uzyskanie niezbędnych decyzji i budowę ok. 23-kilometrowego odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik, z rezerwą na budowę w przyszłości trzeciego pasa. Powstaną też m.in. cztery węzły drogowe, wiadukty, drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wykonawca ma 36 miesięcy na realizację inwestycji, w tym uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Do czasu robót nie wlicza się okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.
Uzyskanie decyzji ZRID oraz rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w 2022 roku, natomiast zakończenie robót przewidujemy w 2024 r.
Trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie Lubartowa, wykorzystując korytarz obecnej jednojezdniowej obwodnicy miasta, a od wschodu ominie miejscowość Niemce.
Jadąc od strony Lubartowa w kierunku Lublina, w miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód.
Dalej droga ekspresowa S19 pobiegnie nowym śladem, omijając od wschodu Niemce. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 828 w stronę Jawidza powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadzącą do Leonowa węzeł Niemce Południe.
Trasa połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina.
Trwają prace przygotowawcze dla pozostałych sześciu odcinków drogi ekspresowej S19 od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lubartów Północ o łącznej długości ok. 81 km. Przetargi na wyłonienie wykonawców GDDKiA planuje ogłosić jeszcze w tym roku.