Powstaną drogi, których nie trzeba będzie łatać? Trwają właśnie prace nad taką nawierzchnią. Prowadzi je konsorcjum Budimexu oraz Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Pierwsze efekty badań mikrokapsułek z wypełnieniem naprawczym są obiecujące. Prace badawcze zakończą się w 2023 r.
Realizowany przez konsorcjum projekt SeHePa ma tytuł: „Opracowanie i wdrożenie innowacyjnej technologii asfaltowych nawierzchni samonaprawialnych o wysokiej trwałości”. Projekt znajduje się obecnie w fazie badań przemysłowych. Na tym etapie prac powstaje technologia wytwarzania mikrokapsułek z wypełnieniem naprawczym. Będzie też oceniony efekt samonaprawy lepiszcza i mieszanki mineralno-asfaltowej w skali laboratoryjnej.
– „W wyniku przeprowadzonych licznych eksperymentów, podczas których testowano różnego rodzaju materiały otoczkowe, opracowano mikrokapsułki żelatynowe z wypełnieniem naprawczym w postaci bioestrów. Potwierdzono zdolność mikrokapsułek do pękania i uwalniania środka naprawczego w miejscach mikropęknięć lepiszczy asfaltowych, a poprawę efektu samonaprawy asfaltów zaobserwowano w badaniach ciągliwości z pomiarem siły rozciągania i energii odkształcenia” – informuje Budimex.
Na podstawie pozytywnych wyników badań lepiszczy asfaltowych z dodatkiem mikrokapsułek stwierdzono, że istnieją wyraźne przesłanki do rozpoczęcia zawansowanych badań mieszanek mineralno-asfaltowych z tymi lepiszczami, które odbywać się będą w laboratoriach Politechniki Warszawskiej oraz w Laboratorium Centralnym Budimex.
Po zakończeniu badań przemysłowych rozpocznie się faza badań rozwojowych, w ramach której zostaną wykonane drogowe odcinki testowe. Zakończenie projektu jest planowane w II kwartale 2023 roku.