We wrześniu „Wyspiarka” dotrze na wyspę Wolin

Ministerstwo Infrastruktury

Maszyna TBM, która wydrąży tunel w Świnoujściu, została uruchomiona. Proces technologiczny związany z rozpoczęciem drążenia i przebijania się przez ścianę okularową będzie trwał przez najbliższe kilka dni. Tempo drążenia wynosi około 6 centymetrów na minutę, czyli ok. 10-12 metrów na dobę. Drążenie powinno potrwać około pół roku i we wrześniu maszyna TBM, po pokonaniu 1484 metrów, powinna dotrzeć do komory odbiorczej po stronie wyspy Wolin.

Świnoujście doczeka się stałego połączenia drogowego między wyspami Uznam i Wolin. Piątego marca maszyna TBM „Wyspiarka” rozpoczęła drążenie podziemnego tunelu. Inwestorem przedsięwzięcia jest miast Świnoujście. Rolę inwestora zastępczego pełni Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Maszynie TBM nadano imię Wyspiarka, które zostało wybrane w konkursie przez mieszkańców Świnoujścia. Na placu budowy została również poświęcona figura św. Barbary – patronki górników. GDDKiA informuje, że w tym roku maszyna dotrze do wyspy Wolin. Kolejny rok to dalsze prace: wykonanie w tunelu jezdni, wyjść ewakuacyjnych i wszystkich instalacji. Zgodnie z terminem kontraktowym inwestycja powinna zakończyć się we wrześniu 2022 roku. Wtedy mieszkańcy, turyści i kierowcy otrzymają przeprawę drogową, a promy pozostaną zapewne atrakcją turystyczną.

Tunel w Świnoujściu będzie wykonywany metodą drążenia przy pomocy specjalnie wykonanej dla tej inwestycji w Chinach maszyny drążącej. Urządzenie jest przeznaczone dla tej inwestycji i jeśli nie będzie mogło zostać wykorzystane przy realizacji innych inwestycji to wykonawca może je zwrócić producentowi. Wyspiarka będzie zostawiała za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 metrów (średnica samej tarczy to 13,5 m). Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy. W miarę postępu wiercenia montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel.

Masa całego urządzenia to 2740 ton, a długość 101 metrów. Stałą obsługę maszyny podczas drążenia będzie stanowiło około 15 osób. Maszyna jest już zmontowana i rozpoczęła drążenie. Proces technologiczny związany ze startem maszyny TBM jest wieloetapowy i obejmuję rozruch wszystkich instalacji i systemów.

Koszt budowy tunelu wynosi ponad 912 mln zł, z czego ponad 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: PORR S.A., PORR Bau, Gulermak i Energopol-Szczecin.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane