ZUE modernizuje łódzki odcinek „węglówki”

Pociąg ZUE na węglówce
PKP PLK

Trwają prace modernizacyjne na łódzkim odcinku linii łączącej Śląsk i porty Trójmiasta. Firma ZUE prowadzi je w formule „projektuj i buduj” na szlaku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice. Efektem robót będzie sprawniejszy przewóz towarów. Wykonawca prowadzi roboty na torach i przy sieci trakcyjnej. Inwestycja PKP PLK ma wartość 580 mln zł. Zakończy się w 2023 r.

Wykonawca pracuje na odcinku od stacji Rusiec Łódzki do stacji Kozuby. Roboty obejmują też tory i rozjazdy na stacji Chociw Łaski. Na dwutorowej linii utrzymany jest ruch pociągów po jednym torze. Budowę nowych torów poprzedza demontaż wyeksploatowanych elementów linii kolejowej. Przy użyciu ciężkiego sprzętu usuwane są szyny i podkłady. Specjalistyczny pociąg demontuje starą sieć trakcyjną. Obok torów wykonawca montuje już fundamenty pod nowe konstrukcje, na których wywieszona będzie sieć trakcyjna.

PLK poprawiają komfort obsługi podróżnych na stacjach Chociw Łaski, Kozuby, Zduńska Wola Karsznice Południowe, Zduńska Wola Karsznice oraz przystanku Siedlce Łaskie.

Przebudowane tory, rozjazdy i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h. Zwiększy się również przepustowość trasy, co umożliwi przejazd większej liczby pociągów. Sprawny przewóz ładunków wpłynie na rozwój gospodarki i regionu.

Prace na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice obejmują wymianę 20 km torów, sieci trakcyjnej oraz 62 rozjazdów. Zaplanowano przebudowę 10 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów nad rzekami Widawka i Grabia.

Zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym, dzięki modernizacji 17 przejazdów. Sprawny i bezpieczny przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych zapewni Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach.

PKP Polskie Linie Kolejowe we wrześniu 2019 roku podpisały umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 131 na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”.

Wartość inwestycji to ponad 580 mln zł. Projekt jest w 85% dofinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac zaplanowane jest w I kwartale 2023 roku.

Drugi kontrakt w ramach tzw. lotu C na łódzkim odcinku „węglówki” obejmuje prace na liniach 131, 686, 687 i 704 na odcinku Kalina – Rusiec Łódzki. Te roboty realizuje Porr.

Linia kolejowa łącząca Śląsk z portami jest modernizowana również na innych odcinkach. Od jesieni ubiegłego roku prowadzone są roboty na 14-km szlaku od miejscowości Kalina do stacji Herby Nowe i Wręczyca oraz na 11-km odcinku Miedźno – Działoszyn. Prace obejmują też łącznicę 704 Herby Stare – Herby Nowe. Wartość inwestycji to ponad 1,2 mld zł.

Równocześnie PLK przygotowują dokumentację projektową dla przebudowy kolejnych odcinków linii nr 131 tj. Zduńska Wola Karsznice – Dąbie nad Nerem (LCS Zduńska Wola Karsznice), Dąbie nad Nerem – Złotniki Kujawskie (LCS Inowrocław), Twarda Góra – Tczew (LCS Tczew).

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane