Słowacy wycofują się z koncepcji przedłużenia linii szerokotorowej do Wiednia, która zakładała umożliwienie transportu kontenerów z Chin do Austrii. Kraj Koszycki zabiega jednak o wybudowanie we wsi Bočiar Globalnego Parku Logistyczno-Przemysłowego, który będzie stacją końcową dla chińskich pociągów.
Marszałek Kraju Koszyckiego Rastislav Trnka uczestniczył we wrześniu w konferencji w Hong-Kongu, poświęconej rozwojowi szlaków łączących Chiny z Europą. Według jego relacji, Chińczycy są zainteresowani uczestnictwem w stworzeniu na Słowacji Globalnego Parku Logstyczno-Przemysłowego (GLIP). Obiekt powstać ma we wsi Bočiar, ponieważ kończy się tam szerokotorowa linia kolejowa biegnąca ze wschodu.
– Pomysł przedłużenia linii do Wiednia jest niefortunny, co przyznają przedstawiciele słowackiego rządu. Trzeba myśleć przede wszystkim o rozwoju wschodnich regionów naszego kraju i zapewnić dobrze płatne miejsca pracy. Byłoby nierozsądne oferować okazję do rozwoju tak bogatemu miastu jakim jest Wiedeń – mówi Rastislav Trnka. – Jeśli chcemy odnieść sukces, nie możemy pozwolić, aby ładunki przejeżdżały przez nasz kraj. Powinni być miejscem przeładunku, bramą wejścia i wyjścia transportów towarów w wymianie handlowej między Europą i Chinami. Chodzi o to, aby później korzystać z tej sytuacji przez dziesięciolecia albo setki lat – dodaje.
Marszałek regionu koszyckiego podaje pozytywny przykład Polski, która korzysta na przewozach na Nowym Jedwabnym Szlaku. Informuje on, że ilość towarów przewożonych przez terminal Brześć – Małaszewicze wzrosła o ponad sto procent w ciągu trzech ostatnich lat.
Terminal, który ma powstać pod Koszycami będzie usytuowany na działce o powierzchni 560 ha. Jego zdolność przeładunkowa wyniesie 500 000 kontenerów. Obiekt pomoże wygenerować od 5 do 10 tys. miejsc pracy w regionie. Inwestycja została zaplanowana przez samorząd w uchwale z 2017 r.
Słowacka jednotorowa linia kolejowa przebiega od przejścia granicznego z Ukrainą (Użhorod-Maťovce) do stacji kolejowej Haniska pod Koszycami. Linia o rozstawie szyn 1520 mm ma 88 km długości.