PERN zwiększa wydajność obsługi cystern kolejowych

Cysterny kolejowe stoją na bocznicy
PERN

Potentat w dziedzinie logistyki paliw – PERN podpisał ze spółką Colas Rail Polska umowę na budowę masowego frontu kolejowego w Bazie Paliw PERN w Nowej Wsi Wielkiej (woj. kujawsko-pomorskie). Dzięki temu dwukrotnie zwiększona zostanie możliwość przyjęcia produktów ropopochodnych drogą kolejową, co pozwoli zaspokoić rosnący popyt klientów PERN na tego typu usługi.

15 lipca 2024 r. PERN podpisał umowę z Colas Rail Polska na budowę masowego frontu kolejowego i nowych torów postojowych w należącej do PERN Bazie Paliw nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej – to największa baz paliwowa w Polsce. Pełni ona funkcję kluczowego ogniwa dla systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne.

Planowana inwestycja jest odpowiedzią spółki na zmieniające się potrzeby rynku i zwiększone zapotrzebowanie klientów na usługę dostaw produktów naftowych drogą kolejową. Wybudowana infrastruktura przyspieszy obsługę wagonów i znacząco zwiększy wydajność samego frontu rozładunkowego. Zwiększony potencjał frontu kolejowego w Bazie Paliw PERN może być również wykorzystany pod rozwój usługi przyjęcia nowych produktów, w tym paliw HVO (ang. Hydrogenated Vegetable Oil) – czyli biopaliw będących alternatywą dla oleju napędowego stosowanego w silnikach diesla.

Szybki transfer paliw z Rafinerii Gdańskiej

– Inwestycja ta utworzy najkorzystniejszy łańcuch logistyczny pod kątem szybkości, kosztów i wolumenów dla importu paliw z hubu paliwowego w Dębogórzu, a także transferu paliw z Rafinerii Gdańskiej w kierunku południowym – informuje PERN w komunikacie.

Zaplanowane prace inwestycyjne obejmą budowę 21 dwustronnych stanowisk rozładunkowych umożliwiających jednoczesny rozładunek aż 30 cystern kolejowych. Każde stanowisko będzie wyposażone w 3 przyłącza do odbioru różnych produktów naftowych, tj. oleju napędowego, benzyny oraz oleju opałowego. Ponadto, w celu sprawnej obsługi cystern kolejowych, zostaną wybudowane nowe odcinki torów o łącznej długości 3,5 km.

– Budowa masowego frontu kolejowego w Bazie Paliw PERN w Nowej Wsi Wielkiej stanowi jeden z ważnych elementów realizacji strategii spółki, która zakłada umocnienie się Grupy PERN na pozycji lidera logistyki surowcowo-paliwowej w Polsce. Chcemy aktywnie odpowiadać na wyzwania gospodarcze i geopolityczne m.in. poprzez budowę mocnych fundamentów do dywersyfikacji naszego biznesu. Odważnie patrzymy w przyszłość i już teraz tworzymy podwaliny pod nowe usługi, które będziemy świadczyć w perspektywie kolejnych lat – zaznacza Daniel Świętochowski, prezes PERN.

Termin zakończenia budowy masowego frontu kolejowego w Bazie Paliw PERN został zaplanowany na 2025 rok.

Kolejna realizacja Colas Rail

Colas Rail Polska jest firmą wyspecjalizowaną w kompleksowej realizacji projektów kolejowych. W latach 2020 – 2022 zrealizowała kontrakt dla PERN polegający na zwiększeniu możliwości załadunkowych na nalewni cystern kolejowych w Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu, a w lipcu br. z sukcesem zakończyła modernizację torów na bocznicy w tej samej bazie paliw.

PERNdysponuje w całej Polsce dziewiętnastoma bazami paliwowymi, których pojemność wynosi w sumie około 2,65 mln m³ i czterema bazami ropy naftowej, o łącznej pojemności ponad 4,1 mln m³.

 

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane