Po drogach Polski, Czech i Słowacji kursuje sześć ciężarówek przewożących stal, które emitują o ok. 90 proc. mniej CO2 w stosunku do tradycyjnych samochodów. Od maja 2024 r. ArcelorMittal PolandArcelorMittal Poland testuje bowiem ciężarówki napędzane nowym paliwem HVO100 (Hydrogenated Vegetable Oil) otrzymywanym z olejów roślinnych.
We wrześniu 2023 roku spółka ArcelorMittal Poland testowała elektryczną ciężarówkę, co pozwoliło na redukcję emisji CO2 z transportu lądowego przedsiębiorstwa o ponad 1,5 tony.
–Transformacja hutnictwa to wyzwanie, które musimy realizować na każdej płaszczyźnie. Logistyka dostaw jest bardzo ważnym ogniwem procesu, bo transport kołowy wciąż stanowi znaczący odsetek przewozów w naszej firmie. Stawiamy sobie za cel znalezienie takiego rozwiązania, które pozwoli nam zmniejszyć ślad węglowy podczas transportu stali i będzie realne do wdrożenia w krótkoterminowej perspektywie – tłumaczy Grzegorz Kotarba, szef ds. zakupów transportu drogowego dla ArcelorMittal Poland, realizujący test ciężarówek napędzanych HVO100.
W maju 2024 r. sześć pojazdów dostarczyło do testów Tesko Steel Logistic. Ciężarówki po kilka razy dziennie kursują na trasach krajowych i międzynarodowych (Czechy i Słowacja). W ciągu siedmiu tygodni ciężarówki przejechały łącznie 31,5 tys. km kursując z zakładów ArcelorMittal Poland do różnych lokalizacji, przewożąc wyroby płaskie i długie. W sumie pojazdy przewiozły już 2600 ton stali, co przełożyło się na redukcję CO2 o ok. 39 ton. Pilotaż miał na celu zweryfikowanie wydajności takiego rodzaju paliwa oraz kosztów transportu.
– Największym wyzwaniem było takie zaplanowanie tras, aby uwzględnić tankowanie pojazdów HVO100, bo to paliwo najnowszej generacji nie jest jeszcze ogólnodostępne w Polsce. Podczas naszej pracy w regionie Europy Środkowej korzystaliśmy ze stacji paliw w Czechach i na Słowacji, z racji bliskości z oddziałami ArcelorMittal na południu Polski – mówi Marek Żołubowski, prezes Tesko Steel Logistic. – Jesteśmy dumni, że znany, globalny producent stali zaprosił nas do tej współpracy, bo już pierwsze wyniki testu okazują się obiecujące. Zanim powstaną nowe modele i technologie w zakresie ekologicznego, bezemisyjnego transportu towarów samochodami ciężarowymi, zastosowanie paliwa HVO100 do ciężarówek jest rozwiązaniem, które już dziś pozwala dostawcom, w tym i hutom uzyskać znaczącą redukcję CO2 w całym łańcuchu dostaw – dodaje Żołubowski.
Głównym celem ArcelorMittal jes osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Firma stara się jednak ograniczać emisje CO2 z działalności w bieżących procesach i działaniach. – Cieszę się, że nasz polski zespół tak intensywnie pracuje nad testowaniem kolejnych alternatywnych paliw, które mogą znacząco zmniejszać nasze oddziaływania na środowisko w obszarze transportu – mówi Wojciech Koszuta, dyrektor generalny ArcelorMittal Poland. – Rynek stali to rynek globalny, nie możemy o tym zapominać realizując nasze cele dekarbonizacyjne. Docelowo nasza stal będzie miała niższy ślad węglowy, ale wciąż musimy ją przecież przewozić – między oddziałami, ale także do klientów w Europie i nie tylko. Każdy element łańcucha dostaw musi konsekwentnie zmniejszać swoje emisje CO2. Nie pozostajemy z tyłu – twierdzi Koszuta.
Testy ciężarówek zasilanych HVO100 będą kontynuowane w ArcelorMittal Poland co najmniej do końca sierpnia.