Należąca do koncernu Rosatom spółka FSUE Atomflot podpisała ze stocznią Zviezda umowę na wybudowanie nowego lodołamacza o napędzie atomowym Lider (projekt 10510). Statek będzie mógł kruszyć lód grubości 4 metrów, zapewniając warunki dla żeglugi na Północnej Drodze Morskiej.
W związku z panująca pandemią Covid-19 dyrektorzy generalni przedsiębiorstw zlokalizowanych w Murmańsku i Władywostoku podpisali umowę zdalnie.
– Dokonaliśmy ważnego kroku w historii floty lodołamaczy nuklearnych – powiedział Mustafa Kasha, prezes FSUE Atomflot. – Leader zostanie wyposażony w dwa najnowocześniejsze reaktory jądrowe RITM-400 opracowane przez specjalistów Rosatom, co zapewni całkowitą moc 120 MW. Lodołamacz będzie mógł pokonać lód o grubości większej niż 4 metry – powiedział.
–Włączenie do floty nowego lodołamacza pozwoli koncernowi Rosatom zapewnić bezpieczną i regularną żeglugę we wschodnim regionie Oceanu Arktycznego, całoroczną żeglugę na wodach Północnego Szlaku Morskiego oraz nowe możliwości wykonania transportu ładunków na dalekich trasach.
Lodołamacz Leader zostanie zbudowany przez stocznię z grupy Rosnieft zgodnie ze specyfikacjami technicznymi opracowanymi przez centralne biuro projektowe Iceberg i będzie wyposażony w reaktory jądrowe RITM-400 opracowane przez spółkę zależną Rosatom – JSC Afrikantov OKBM.
Rosatom zarządza jedyną na świecie flotą lodołamaczy nuklearnych. Spółka ma zadanie utrzymywać żeglowność Północnej Drogi Morskiej, która ma stać się nowym szlakiem przewozu ładunków z Azji do Europy.
Kompleks stoczniowy Zviezda ma siedzibę w mieście Bolszoj Kamień na Primorsky Territory w Rosji i jest nadzorowany przez Rosnieft.
Specyfikacja Lidera:
– Maksymalna prędkość: 22 węzłów;
– Długość: 209 metrów;
– Szerokość: 47,7 metrów;
– Maksymalna penetracja lodu: 4 metry;
– Wyporność: około 69 700 ton.