W Świecku Shell uruchomił drugą w Polsce stację LNG

Shell Polska

Shell otworzył drugą komercyjną stację LNG w naszym kraju. Znajduje się ona w Świecku przy granicy z Niemcami. Stacja jest jednym z 39 punktów LNG, które Shell buduje w całej Europie w ramach konsorcjum Bio-LNG EuroNet. Docelowo w ramach tej inicjatywy w Polsce powstanie 8 stacji, a kolejna po Świecku będzie w Piotrkowie Trybunalskim.

Prawie dziesięć miesięcy po uruchomieniu pierwszej stacji Shell LNG w Bielanach Wrocławskich koncern otwiera kolejny punkt w Polsce. Stacja w Świecku znajduje się przy przejściu granicznym Świecko-Frankfurt. Nowa stacja mieści 70 msześć. LNG – czyli 31,5 ton gazu, co oznacza możliwość zatankowania nawet 160 ciężarówek. Jest wyposażona w szereg udogodnień dla kierowców m.in. parking, prysznice i strefę gastronomiczną. Punkt będzie czynny całą dobę.

Alternatywa dla diesla

– Celem Shell jest stać się biznesem energetycznym o zerowej emisji netto do 2050 r. Jednym ze sposobów jest inwestowanie w infrastrukturę LNG, czego przykładem jest budowanie w Europie korytarza LNG, tak jak to robi Shell w ramach konsorcjum Bio-LNG EuroNet. Obecnie błękitne paliwo jest najczystszą alternatywą dla ciężarówek z silnikami diesla i może przyczynić się do dekarbonizacji transportu drogowego, szczególnie przy wykorzystaniu w późniejszej fazie bioLNG – mówi Piotr Dziwok, prezes Shell Polska.

Marcin Płocharski, menedżer ds. rozwoju LNG w Shell Polska widzimy duże zainteresowanie paliwem LNG w Polsce. – W pierwszych miesiącach funkcjonowania stacji w Bielanach Wrocławskich odnotowaliśmy nawet do 1000 transakcji miesięcznie. Liczymy na to, że w Świecku wyniki będą jeszcze lepsze. Pracujemy już nad kolejnymi punktami i mamy nadzieję, że wraz z rozwojem infrastruktury coraz więcej firm transportowych będzie decydować się na przestawienie swoich flot ciężarowych na LNG – komentuje Płocharski.

Fot.: Shell Polska

Szersze wykorzystanie pojazdów na skroplony gaz ziemny może w znacznym stopniu przyczynić się do poprawy jakości powietrza. LNG pozwala zredukować emisję gazów cieplarnianych pochodzących z samochodów ciężarowych o 22% w porównaniu z konwencjonalnym olejem napędowym1. Silniki napędzane LNG emitują niemal 50% mniej hałasu w porównaniu z dużymi silnikami diesla, dzięki czemu mogą przyczynić się do poprawy samopoczucia kierowców i umożliwić wykorzystanie floty w strefach o niskim dopuszczalnym poziomie hałasu np. w przypadku zaopatrywania sklepów poza godzinami szczytu na obszarach mieszkalnych.

Prace nad biogazem

LNG jest konkurencyjnym kosztowo i bardziej efektywnym paliwem. Samochody zasilane LNG mogą jeździć także na skroplony biometan (bioLNG), który jest produkowany z odpadów organicznych. Infrastruktura, obecnie wykorzystywana do LNG może być wykorzystywana w przyszłości do neutralnego dla klimatu bioLNG, nad którym Shell również pracuje. Do 2022 r. koncern planuje zbudować zakład skraplania biogazu w Nadrenii.

Nowo otwarta lokalizacja to już 33. stacja Shell LNG w Europie. W ramach konsorcjum Bio-LNG EuroNet, którego Shell jest członkiem, powstaje korytarz 39 stacji LNG i zakład produkcji Bio‑LNG w Holandii. Stacje Shell LNG będą rozmieszczone co około 400 km wzdłuż głównych korytarzy sieci drogowej TEN-T, od Hiszpanii do Polski. W najbliższym czasie Shell planuje otwarcie trzeciej stacji LNG w Piotrkowie Trybunalskim, a następnie kolejnych w Iłowej, Jędrzychowicach i Poznaniu.

1 Redukcja emisji gazów cieplarnianych w całym łańcuchu paliwowym opiera się na aktualnych normach zarządzania jakością ISO 9001 oraz wartościach emisji EPA i GREET. „Emisje gazów cieplarnianych” obejmują CO2, metan i N2O.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane