Shell otworzył pierwszą stację LNG dla ciężarówek

Shell Polska

W Bielanach Wrocławskich otwarto pierwszą w Polsce komercyjną stację Shell LNG dla samochodów ciężarowych. Stacja jest jednym z 39 punktów Shell LNG budowanych w ramach konsorcjum BioLNG EuroNet – projektu zrzeszającego liderów branży, którego celem jest utworzenie korytarza LNG dla ciężarówek napędzanych błękitnym paliwem, biegnącego z Hiszpanii do Polski. Docelowo w ramach tej inicjatywy Shell planuje otworzyć w Polsce 8 stacji.

Ambicją Shell jest, aby do 2050 roku lub wcześniej stać się biznesem energetycznym o zerowej emisji netto. W tym celu inwestuje m.in. w paliwa niskoemisyjne, m.in. w gaz ziemny.

Badania potwierdzają, że LNG może przyczynić się do obniżenia lokalnych emisji spalin i globalnej emisji gazów cieplarnianych. To może skutkować poprawą jakości powietrza w naszych miastach. W przyszłości gaz może stanowić uzupełnienie dla odnawialnych źródeł energii i będzie miał zasadnicze znaczenie dla rosnącego zapotrzebowania na energię. Rozwój LNG może te z pomóc znacząco zwiększyć konkurencyjność polskiego sektora transportu ciężkiego – mówi Piotr Dziwok, prezes Shell Polska.

Pierwsza polska stacja Shell LNG w Bielanach Wrocławskich, znajduje się w rejonie tras A4 i S8, wzdłuż ważnego europejskiego korytarza transportowo-logistycznego. Stacja może pomieścić 31,5 tony gazu, co pozwala na zatankowanie 120–150 ciężarówek dziennie. Oferuje też inne produkty oraz nfrastrukturę dla kierowców, w tym parking dla ciężarówek i prysznice.

Pozostałe punkty Shell LNG znajdują się w Belgii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Turcji i w Niemczech. Obecnie w Polsce jest ponad 20 firm posiadających karty Shell LNG.

W planach są kolejne stacje Shell LNG w Polsce – m.in. w Świecku i Poznaniu.

Zapotrzebowanie na energię w transporcie będzie w dalszym ciągu rosnąć. Sektor ten odpowiada obecnie za około jedną czwartą światowych emisji CO21. To oznacza, że konieczne jest zwiększenie wykorzystania czystszych źródeł energii w transporcie ciężkim. W tym sektorze LNG jest obecnie najczystszą alternatywą dla oleju napędowego. Rozpowszechnienie LNG może pomóc zredukować w całym łańcuchu paliwowym emisje gazów cieplarnianych pochodzące z samochodów ciężarowych nawet o 22% w porównaniu z konwencjonalnym olejem napędowym2. Tymczasem Shell pracuje nad dopracowaniem łańcucha dostaw Bio-LNG, aby w jeszcze bardziej zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych.

Pojazdy napędzane LNG mogą być również zasilane biometanem, który pod względem chemicznym i fizycznym jest identyczny z metanem występującym w gazie ziemnym, a jest produkowany z odpadów organicznych.

Silniki napędzane paliwem LNG emitują niemal 50% mniej hałasu w porównaniu z dużymi silnikami diesla.

Shell jest częścią BioLNG EuroNet. Członkowie konsorcjum, w skład którego wchodzą Shell, DISA, Scania, IVECO, CNH Industrial Capital Europe pod marką IVECO Capital i Nordsol, podejmują indywidualne działania na rzecz wprowadzenia na drogi kolejnych 2 000 samochodów ciężarowych napędzanych LNG, a także zbudowania 39 stacji LNG (8 w Polsce) i zakładu produkcji BioLNG w Holandii. Stacje LNG będą stanowić część europejskiej sieci i zostaną zbudowane w Belgii, Francji, Niemczech, Holandii, Polsce i Hiszpanii. Punkty będą rozmieszczone co około 400 km wzdłuż głównych korytarzy sieci drogowej, od Hiszpanii do wschodniej Polski. Stacje Shell LNG zostaną zbudowane w ramach projektu współfinansowanego z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane