Już tylko dwa podmioty zabiegają o przejęcie DB Schenker

Wózek widłowy rozładowuje naczepę z logo DB Schenker
Deutsche Bahn, materiały prasowe

Kiedy w 2023 r. koleje niemieckie ogłosiły poszukiwania inwestora dla spółki logistycznej DB Schenker, na liście oferentów znajdowało się ok. 20 podmiotów. Liczba ofert z czasem topniała, lecz pozostawali na niej najwięksi rynkowi gracze. Okazuje się, że większość z nich zrezygnowało z dalszych negocjacji. Ofertę wycofała ostatnio saudyjska firma Bahri, której propozycja była najdroższe. W grze są wciąż oferty dwóch podmiotów.

Niemiecki rząd i kontrolowane przez niego koleje Deutsche Bahn szukają dla spółki DB Schenker inwestora kapitałowego lub branżowego. Na potencjalnej liście zainteresowanych transakcją przedsiębiorstw znaleźli się: duńscy potentaci DSV i Maersk, szwajcarskie Kuehne+Nagel oraz MSC, a także niemiecka grupa DHL. Niemieckim operatorem logistycznym interesowały się też firmy z Bliskiego Wschodu. Jeszcze w maju 2024 r. media donosiły, że na liście możliwych inwestorów pozostały tylko cztery podmioty: Maersk, DSV, saudyjska linia żeglugowa Bahri oraz australijski fundusz inwestycyjny CVC. Według niektórych źródeł za propozycją CVC mogą stać dodatkowi konsorcjanci, w tym Abu Dhabi Investment Authority (ADIA). Oferta Bahri miała być z kolei najbardziej atrakcyjna cenowo (16,4 mld dolarów).

Na przełomie czerwca i lipca media poinformowały, że z walki o niemiecką spółkę wycofał się Maersk. Aktualnie agencja Reuters donosi, że lista potencjalnych oferentów jest krótsza o połowę. Swoją ofertę wycofało także Bahri, przez co koleje niemieckie nie mogą liczyć na duże zyski ze sprzedaży DB Schenker. Jak łatwo się domyślić, na stole pozostają już tylko oferty DSV i CVC.

Jeśli dojdzie do przejęcia DB Schenker przez DSV, na polskim rynku większy gracz będzie integrował się z mniejszym. Taką możliwą akwizycję ocenił w rozmowie Portalem TSL Wojciech Cipiur, prezes DSV Solutions.

Według Reutersa, ostateczne oferty mają zostać złożone pod koniec sierpnia 2024 r. Deutsche Bahn zgodzą się na sprzedaż logistycznego ramienia za minimum 13 mld euro (55,6 mld zł). Kolejarze potrzebują środków na spłacenie rekordowego zadłużenia, które wynosi 34 mld euro.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane