Auchan Polska jako pierwsza firma branży retail w Polsce wdraża platformę RELEX Solutions służącą do optymalizacji planowania łańcucha dostaw. RELEX pozwala na kompleksowe i zintegrowane zarządzanie łańcuchem dostaw we wszystkich kanałach dystrybucji sieci.
Platforma RELEX została wdrożone już we wszystkich sklepach sieci. Drugi etap wdrożenia przewiduje zastosowanie systemu do obsługi magazynów Auchan – w tym również w pełni automatycznego magazynu obsługującego kanał e-grocery realizowanego we współpracy z OCADO. Zakończenie tego etapu przewidziane jest na pierwszy kwartał 2025 r.
Kluczowym elementem realizowanej przez Auchan Polska strategii omnichannel jest sprawność operacyjna pozwalająca oferować szeroki wachlarz usług z zachowaniem ich wysokiego poziomu oraz konkurencyjnych cen.
– Jednym z najważniejszych elementów umożliwiających realizację tego celu jest zintegrowane planowanie popytu, na podstawie którego możemy w sposób optymalny realizować nasze działania operacyjne, zapewniając równocześnie odpowiednią dostępność zasobów. Biorąc pod uwagę skalę i złożoność naszego biznesu konieczne staje się zastosowanie nowoczesnych technologii, opartych na uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji. Dlatego też stale inwestujemy w digitalizację naszej sieci oraz, co bardzo ważne, w kompetencje naszego zespołu. Dzięki nim jesteśmy w stanie w pełni wykorzystywać możliwości technologii, w tym tak zaawansowanych narzędzi, jak system RELEX – powiedział Piotr Dopierała, supply chain and logistics director w Auchan Retail Polska.
System RELEX wykorzystując zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego zapewnia optymalizację łańcucha dostaw, dokładne prognozowanie oraz uzupełnianie zapasów, uwzględniające różnorodne czynniki zmienne, takie jak sezonowość czy akcje promocyjne. Nowy system zapewnia dostępność produktów w każdym z kanałów sprzedaży Auchan, optymalizując promocje, dostawy i kompletację zamówień u dostawców. Ponadto nowy system daje pracownikom sklepów przejrzysty wgląd w proces uzupełniania zapasów i kontrolę nad nim.
– Dla sieci handlowych wyjątkowo istotne stają się zatem kwestie wydajności i efektywności infrastruktury zarządzania logistyką i planowaniem – również w kontekście marnowania żywności. Nasza platforma, zbudowana w oparciu o rozwiązania AI, pozwoli firmie Auchan dokonywać bardziej dokładnych prognoz, optymalizować stany magazynowe – twierdzi Henrik Salzmann, wiceprezes firmy RELEX, odpowiedzialny za sprzedaż w regionie Europy Północnej.
Dzięki możliwości planowania popytu, prognozowania i uzupełniania zapasów, zarządzania zamówieniami, akcjami promocyjnymi oraz optymalizacji łańcucha dostaw, narzędzie przynosi także takie korzyści, jako zapobieganie marnotrawstwu żywności i ograniczenie ilości odpadów.