Firmy logistyczne ignorują komfort pracy kierowców

Kierowca Citroena
JacqesTiberi, Pixabay

31 proc. firm z branży TSL nie planuje poprawy obsługi kierowców. 54 proc. przedsiębiorstw nie oferuje zewnętrznych stref odpoczynku dla kierowców, a 60 proc. firm nie widzi zaś potrzeby wspólnego wypracowania zasad rynkowych przyjaznych kierowcom. Takie są wnioski z raportu „Problemy w miejscach załadunku i rozładunku: perspektywa przedsiębiorstw”.

Raport przygotowała Fundacja Truckers Life we współpracy z firmami deweloperskimi MDC2 i Fortress. „Problemy w miejscach załadunku i rozładunku: perspektywa przedsiębiorstw” to pierwsze kompleksowe opracowanie dotyczące największych wyzwań, z jakimi na co dzień mierzą się kierowcy w miejscach załadunku i rozładunku towarów.

Analiza opiera się na opiniach przedstawicieli 500 przedsiębiorstw z różnych sektorów, w tym przewoźników, załadowców, deweloperów magazynowych oraz operatorów logistycznych.

Brak szacunku dla kierowców

Z ankiet wynika, że zawodowi kierowcy skarżą się na brak szacunku dla ich zawodu oraz kiepskie warunki pracy w wielu miejscach załadunku i rozładunku. Ale by nastąpiła zmiana na lepsze – aby poprawić poziom bezpieczeństwa i komfortu pracy kierowców – konieczne jest zaangażowanie całej branży. Trzeba jednak zacząć od podstaw i uświadomić sobie istnienie tego problemu.

Fundacja Truckers Life proponuje regularne ankiety i spotkania, które umożliwią diagnozowanie problemów i wspólne ich rozwiązywanie. Raport stanowi punkt wyjścia do dalszej dyskusji nad poprawą warunków i jakości pracy w całym łańcuchu dostaw i jest ważnym krokiem w stronę budowania lepszego modelu współpracy między firmami, kierowcami oraz załadowcami. Wierzymy, że jego wyniki wpłyną pozytywnie na całą branżę – mówi Dagmara Trusewicz, prezes Fundacji Truckers Life.

Poprawę warunków pracy kierowców można osiągnąć na wiele sposobów. Jednym z nich jest odpowiednie projektowanie oraz utrzymanie obiektów logistycznych. Już na etapie ich planowania należy uwzględnić potrzeby kierowców zawodowych, koncentrując się na zwiększeniu bezpieczeństwa i komfortu, a także aspekty związane z wygodą, funkcjonalnością oraz praktycznością z perspektywy fizjologii i psychiki człowieka. Optymalizacja procesów logistycznych także ma znaczenie, wpływa bowiem na odciążenie kierowców.

MDC2 chce dawać dobry przykład

Zależy nam na poprawie jakości pracy kierowców. Projektujemy parki w taki sposób, aby zapewniały komfort manewrowania autem dostawczym. Udostępniamy kierowcom przestrzenie, w których mogą zadbać o swoje zdrowie i ogólny dobrostan (strefy Rest & Move) umożliwiające podjęcie aktywności sportowych, czy miejsca na odpoczynek i posiłek – mówi Magda Cieliczko, szefowa marketingu MDC2.

Magda Cieliczko dodaje, że jej firma wsparła przygotowanie raportu fundacji, ponieważ chcem, by branża magazynowa uzmysłowiła sobie, z jakimi trudnościami mierzą się jej interesariusze. – Deweloperzy powinni dbać o warunki pracy kierowców wraz z firmami logistycznymi i transportowymi – kierowcy stanowią nieodzowne ogniwo w łańcuchu dostaw, a jakość ich pracy przekłada się na sprawne funkcjonowanie całej branży – uważa specjalistka ds. marketingu.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane