Największa handlowa przeprawa na świecie, czyli Kanał Sueski w Egipcie został zablokowany przez zaklinowany w poprzek kanału kontenerowiec Ever Given przewoźnika Evergreen Marine. Na pokonanie przeprawy czeka w kolejnce ok. 100 statków.
Agencja Bloomberg otrzymała od tajwańskiego przewoźnika Evergreen komentarz, z którego wynika, że statek zboczył z kursu pod wpływem silnego wiatru i uderzył w brzeg kanały. Przewoźnik zaapelował do załogi swojego statku, aby współpracowała z zarządcą Kanału Sueskiego w celu szybkiego odblokowania przeprawy. Statek został wyczarterowany od japońskiej firmy Shoei Kisen Kaisha, która odmówiła agencji udzielenia komentarza.
The Suez Canal, one of the most important shipping lanes in the world, is reportedly blocked because someone accidentally got stuck with their giant container ship. The photo is unreal. pic.twitter.com/I2ACkBqPi2
— Marcel Dirsus (@marceldirsus) March 23, 2021
Pechowy kontenerowiec Ever Given o pojemności 20 124 TEU, transportuje kontenery z Chin do holenderskiego Rotterdamu. W wyprowadzeniu go na właściwy tor pomagają holowniki. Na mapie poniżej widać aktualne położenie jednostki:
Kanał Sueski w Egipcie jest jedną z najważniejszych arterii świata – łączy Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym. Ma 163 km długości i 160-200 m szerokości.
Photo credit: kees torn
Ten wypadek oraz kilka wcześniejszych, kiedy na dno poszły setki pudeł z kilku jednostek, czyni zasadnym pytanie: Czy warto projektować coraz większe kontenerowce? Moim zdaniem nie warto. I należy postawić kolejne pytania, np. czy powinniśmy przez poł świata wozić klamoty, które można wyprodukować u siebie? Przecież z Azji nie idzie żadna kosmiczna technika.