Przewoźnik kolejowy Laude rozpoczął działalność wykorzystując wagony ze składaną podłogą htcoil do transportu kręgów stalowych. Następne wprowadził kontenery do przewozu stali oraz 20-stopowe kontenery HTSYP do przewozu materiałów sypkich lub palet o pojemności powiększonej do 43 msześc. Aktualnie operator wprowadza do parku taborowego wagony cysterny do przewozu gazu propan-butan.
Według Marcina Witczaka, prezesa Laude Smart Intermodal, wprowadzenie cystern do przewozu gazu jest efektem rozmów z partnerami handlowymi i pojawiających się zapytań o transport gazu. – W tej chwili możemy transportować mieszankę A (UN1965), ale pracujemy nad kolejnymi modyfikacjami, które rozszerzą możliwości stosowania naszych cystern do transportu innych mieszanek gazowych. Nasze cysterny, podobnie zresztą jak kontenery, można wykorzystywać zarówno w transporcie kolejowym, jak i drogowym. Wystarczy je przenieść z wagonu na naczepę ciągnika siodłowego – mówi Witczak.
Cysterna ma pojemność nominalną 52,3 mwk., a jej użytkowa pojemność stanowi 85 proc. z nominalnej. Cysterny będą wykorzystywane przede wszystkim w Polsce i Ukrainie, ale nie ma przeciwwskazań do tego, by eksploatować je w całej UE. Ich wykorzystanie w transporcie wymaga identycznych pozwoleń jak w przypadku wszystkich towarów niebezpiecznych, czyli ADR w transporcie drogowym, RID w kolejowym i IMDG w morskim.
Jeżeli odbiorca dysponuje infrastrukturą wyładowczą, możliwe, że po dostarczaniu cysterny i ustawieniu jej we wskazanym i zabezpieczonym miejscu podłączy ją bezpośrednio do instalacji gazowej.
– Rynek stawia przed nami coraz większe wymagania, a jednym z nich jest oczekiwanie na specjalizację, za którą musi stać bezpieczeństwo dostaw. Z jednej strony realizujemy takie przewozy, w których transport kolejowy uzupełniamy własnym transportem samochodowym, z drugiej – stawiamy na wdrażanie rozwiązań, które są odpowiedzią na bardzo konkretne potrzeby. Cysterny powstały m.in. w odpowiedzi na zainteresowanie rynku. Nie brakuje firm, które nie mają tradycyjnych przyłączy gazowych, ale potrzebują tego paliwa w procesie produkcyjnym lub do ogrzewania pomieszczeń. To problem także na Ukrainie, tyle że tam istniejąca infrastruktura została częściowo zniszczona przez Rosjan, a nasze cysterny mogą stać się istotnym elementem umożliwiającym utrzymanie ciągłości produkcji – tłumaczy prezes Witczak.