Sygnały z Rosji elektryzują rynek paliwowy

Marek Wcisło
Malcom Finance

Informacja „Financial Times” o możliwej konsolidacji rosyjskich koncernów naftowych wzbudziła zainteresowanie branży. Marek Wcisło, dyrektor ds. partnerstw w Malcom Finance analizuje sytuację na rynku cen paliw.

Na rynku detalicznym w Polsce zmiany cen paliw były w ostatnim tygodniu nieznaczne. Średnia cena benzyny wzrosła o 2 grosze na litrze, a oleju napędowego o 4 grosze na litrze. Ceny hurtowe utrzymują się na stabilnych poziomach.

Zaskakujący niektórych wynik wyborów prezydenckich w USA nie wywołał gwałtownych wahań cen ropy, co z jednej strony świadczy o stabilności rynku naftowego w tym momencie, z drugiej o tym, że rynek mógł już wcześniej zdyskontować ten fakt.

Dużo większe zainteresowanie inwestorów wzbudziły spekulacje, że Rosja rozważa stworzenie państwowego giganta naftowego, który mógłby zająć drugie miejsce na świecie pod względem produkcji, tuż za Saudi Aramco. W planach miałoby być połączenie aktywów Rosnieftu, Gazprom Neft oraz prywatnej firmy Łukoil, co oznaczałoby konsolidację produkcji na poziomie 7,5 miliona baryłek dziennie. Przedstawiciele Rosnieftu i Łukoilu zaprzeczyli tym doniesieniom, ale informacje podane przez “The Wall Street Journal” wciąż elektryzują rynki.

Dodatkowym czynnikiem stabilizującym rynek jest ostatnia decyzja krajów OPEC+ o opóźnieniu planowanego zwiększenia produkcji ropy, co zostało już uwzględnione w obecnych cenach.

Dla polskich kierowców i przedsiębiorstw logistycznych oznacza to prawdopodobnie stabilne ceny paliw, z możliwym niewielkim spadkiem rzędu kilku lub kilkunastu groszy na litrze w ciągu najbliższego miesiąca.

Spadek cen paliw byłby mile widziany szczególnie wśród firm z sektora TSL, które w okresie przedświątecznym muszą sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu na usługi transportowe. Niższe ceny mogą przynieść im odrobinę ulgi w kosztach operacyjnych, co pozytywnie wpłynie na całą branżę przed końcem roku.

Malcom Finance (wcześniej 4Trans Factoring) to fintech, który oferuje rozwiązania finansowe dostosowane do potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw logistycznych w całej Europie.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane